Společenskovědní sekce ****************************************************************************************** * Metodologie výzkumu v kinantropologii ****************************************************************************************** • Vědecké poznání, kinantropologie v soustavě věd. výzkumné metody (přehled), vědecké záko druhy • Výzkumný materiál a jeho kategorizace. Zkoumané vlastnosti jako výzkumné proměnné, kódov hodnoty proměnných. Druhy měření a typy kvantifikačních škál • Metody empirického výzkumu, pozorování vs. experiment, diagnostické metody, testy, dotaz • Struktura vědecké teorie – teoretické koncepty (konstrukty) a empirické indikátory. Defi pojmů (definice klasická, operacionální, analytická). Hypotéza jako empiricky vyvratitel zákonitém vztahu výzkumných proměnných • Vědecká hypotéza v systémové formulaci výzkumného problému. Výzkumné proměnné vstupní-vý nezávislé. Nezávisle proměnné: relevantní, kontrolované, registrované, doprovodné a ruši • Plán experimentu, jeho logická stavba (zvl. pravidlo jediného rozdílu), druhy experiment při organizaci pokusu • Úvod do statistického zpracování výzkumných dat: vhodnost statistických metod pro data n druzích škál, statistické míry polohy a rozptylu, analýza vztahu pomocí korelace a regre induktivní a věcná vs. statistická významnost výzkumných výsledků • Informační kvalita diagnostických metodik: měřicích metod, testů, dotazníků, klinických metod. Validita a další vlastnosti diagnostických metodik – teorie testování • Kvalitativní výzkum jako intenzivní zkoumání vnitřních pohledů jedinců a jejich sociální Aplikace v sociologii a v pedagogických vědách. Hloubkové rozhovory, etnografické studie studie. Kvalitativní analýza • Informatika ve výzkumné práci. Knihovnický informační systém. Bibliografické databáze. P informacím na Internetu. Statistické programy pro zpracování výzkumných dat. Využívání f počítačové sítě Doporučená literatura: • Blahuš, P.: K úloze tzv. kvantitativních metod v kinantropologii. Česká kinantropologie, č. 1, s. 7-17 • Blahuš, P.: K systémovému pojetí statistických metod v metodologii empirického výzkumu c Karolinum 1996 • Blahuš, P.: Kinantropologie na Univerzitě Karlově. Tělesná výchova mládeže 59, 1993, č. • Hendl, J.: Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha, Karolinum 1997 • Hendl, J.: Poznávání pomocí kvalitativního výzkumu. Česká kinantropologie. Vol. 1, 1997, 19-28 • Kasal, P., Svačina, Š.: Lékařská informatika. Praha, Karolinum 1998 • Komeštík, B.,Fejtek, M..: Metodologie kinantropologického výzkumu – vybrané přednášky. H Gaudeamus (nakl. Vysoké školy pedagogické), 1997 • Kovář, R.:, Blahuš, P.: Aplikace vybraných statistických metod v antropomotorice. (Skrip Univerzita Karlova 1989 • Kovář, R. – Blahuš, P.: Stručný úvod do metodologie. (Skripta.) Praha, Univerzita Karlov další vydání) • Kubánková, V., Hendl, J.: Statistika pro zdravotníky. Praha, Avicenum 1986 • Pelikán, J.: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha. Karolinum 1997 Základní zahraniční učebnice: • Thomas, J.R., Nelson, J.K.: Research methods in physical activity. Champaign, Human Kine Doplňková literatura: • Blahuš, P.: K teorii testování pohybových schopností. Univerzita Karlova, Praha 1975. • Čelikovský, S. et. al: Empirické metody výzkumu v tělesné výchově. (Skripta) Praha, STN • Havránek, T.: Statistika pro biologické a lékařské vědy. Praha, Academia 1993. • Junger, J.: - Kasa. J.: Úvod do športovej kinantropológie (Skripta.) Prešov, Univerzita Pedagog. fakulta, 1996. • Kerlinger, F.: Základy výzkumu chování, Praha, Academica 1973. • Měkota, K., Blahuš, P. Motorické testy v tělesné výchově. Praha, SPN 1983. • Mervart, J.: Základy metodologie vědy. Praha, Svoboda 1977. • Průcha, J.: Pedagogický výzkum. Uvedení do teorie a praxe. Praha, Karolinum 1995. • Satrapa, P.: WORLD – WIDE WEB pro čtenáře, autory a misionáře. Praha, Neokortex 1996. • Travers, B.: Úvod do pedagogického výzkumu. Praha, SPN 1968. ****************************************************************************************** * Historie TV a sportu ****************************************************************************************** • Tělesná výchova a sport v životě starověkých civilizací • Sport a TV antického Řecka a řecká tradice v moderní TV a sportu • Utilitární TV ve starověkém Římě • Středověk - skutečně temné období TV a sportu? • Renesance, humanismus, osvícenství a filantropismus • Velké evropské TV systémy 19. st. • Vznik a vývoj moderního sportu • Moderní olympijské hnutí od A až do Z • Školní TV 19.a 20. St. a její symbióza se spolkovou TV a sportem. • TV a sport 20. st. včetně TV a sportu totalitních společností. • Sokolské hnutí a jeho místo ve vývoji České společnosti (ve všech jeho aspektech) a jeho moderní TV ve slovanských zemích • Český sport a podíl Čechů na rozvoji evropského sportu i moderního olympismu. • TV a sport meziválečného Československa, odraz demokracie nebo obraz roztříštěnosti? • Pobyt v přírodě v Českých zemích a Československu - turistka skauting a tramping. • TV a sport v Českých zemích a Československu za fašismu a komunismu. ****************************************************************************************** * Filosofie ****************************************************************************************** • Definice a předmět filosofie; mýtus versus logos; hledání počátků (archai) a základní lá a jeho reflexe pohybu a fysis. • Sókratés a jeho antropologický obrat; péče o duši jako koncept výchovy občana; sókratovs daimonión jako zárodek svědomí • Platónovo učení (podobenství o jeskyni a říše idejí, trojčlennost duše aj.) • Aristotelova metafyzika, logika a etika – principy jsoucna, pojetí ctností, katarze aj. • Stoicismus a epikurejství; linie asketismu a hédonismu ve filosofii • Křesťanská filosofie a etika (biblické základy – Desatero; Augustin, Akvinský) • Renesanční filosofie přírody (Kusánský, Koperník, Bruno) a politiky (utopie, Machiavelli • Bacon a počátky novověké filosofie; učení o idolech a jeho význam pro vědu • Descartes a preference myšlení more geometrico; hledání vhodné metody v 17. století • Komenský a teologicko-filosofické základy jeho pedagogiky (koncept pansofie; labyrinty s aj.) • Empirismus novověku a jeho význam ve vědeckém myšlení (Locke, Berkeley, Hume) • Kritická filosofie Kanta; jeho etika a kategorický imperativ • Filosofie vůle a života (Schopenhauer, Nietzsche, Bergson) • Fenomenologie jako filosofický směr i metoda (Husserl, Heidegger, Patočka) • Existencionalismus (Kierkegaard, Sartre, Camus, Jaspers, Marcel) • Filosofie dialogu (Buber, Lévinas) a jazyka (Wittgenstein aj.); hermeneutika (Dilthey, G • Základní antropologická otázka a hledání odpovědi (analytický přístup Kanta; antropologi v dějinách) • Filosofické reflexe času a pohybu (od Hérakleita k Patočkovi); kinantropologické souvisl • Filosofické reflexe těla jako půdorys pro medicínské a kinantropologické kontexty (histo současné vyústění) • Olympijská filosofie a etika (antické základy, Coubertinovo pojetí, fundamentální zásady olympismu) Povinná literatura: • Bude určena na základě konzultace a dohody se zkoušejícím. Doporučená literatura: • ANZENBACHER, Arno. Úvod do etiky. Z něm. orig. „Einfűhrung in die Ethik“ přel. Karel Špr Academia, 2001. • BEDNÁŘ, Miloš. Pohyb člověka na biodromu : Cesta životem z pohledu (nejen) kinatropologi Karolinum, 2009. • JIRÁSEK, Ivo. Filosofická kinantropologie : setkání filosofie, těla a pohybu. Olomouc : Palackého, 2005. • SOKOL, Jan. Malá filosofie člověka a Slovník filosofických pojmů. Praha : Vyšehrad, 1998 2010. • STŐRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Z něm. orig. „Kleine Weltgeschichte der Phi Miroslav Petříček, Petr Rezek a Karel Šprunk. Kostelní Vydří : Karmelitánské nakl., 2000 Seminář k rozšiřujícímu studiu filosofie, požadovanému ke splnění požadavků rigorózní zkou na UK FTVS, se pořádá nepravidelně, zpravidla čtyřikrát ročně (pátek odpoledne a sobota do aktuální informace viz ****************************************************************************************** * Psychologie sportu ****************************************************************************************** • Vývoj psychologie sportu • Psychické procesy ve sportu • Osobnost sportovce • Psychologie hry • Interakce a socializace ve sportu • Vůdcovství ve sportu • Motorické učení, ideomotorika • Postoje a role ve sportu • Psychohygiena a sport • Psychologická příprava sportovce Doporučená literatura: • Nakonečný, M.: Základy psychologie. Academia, Praha 1998 • Macák, I., Hošek, V.: Psychologie tělesné výchovy a sportu. SPN, Praha 1989 • Slepička, P.: Psychologie koučování. Olympia, Praha 1988 • Vaněk, M. a kol.: Psychologie sportu. Olympia, Praha 1984 • Weinberg, R.S., Gould, D.: Foundations of Sport and Exercise Psychology. Human kinetics ****************************************************************************************** * Didaktika sportu ****************************************************************************************** • Systémové pojetí sportovního tréninku • Teoretickéa metodologické otázky struktury sportovního výkonu • Zátěžové podněty a problém specifické adaptace ve sportovním tréninku • Věkové aspekty rozvíjení specifické trénovanosti a jejich odkaz v koncepci dlouhodobého • Stimulace pohybových schopností • Didaktické možnosti uplatnění učení ve sportovním tréninku • Strategické a taktické schopnosti a dovednosti, jejich osvojování v tréninku a využití v soutěžích • Vědecké řízení sportovního tréninku • Soudobé tendence přípravy vrcholových sportovců • Ergogenní determinance sportovní výkonnosti • Závodní sport jako fenomen moderní doby - filosofická a sociologická charakteristika • Společenský význam pohybových aktivit zdravotně (tělesně i smyslově) postižených - ve kt a jak konkrétně se to projevuje • Odlišnosti v obsahu a postupech ve sportovní přípravě osob se zdravotním handicapem a zd Doporučená literatura: • Dobrý, L. , Semiginovský, B.: Sportovní hry. Výkon a trénink. 1. Vyd. Praha : Olympia, 1 • Dovalil, J. aj.: Sportovní trénink. Lexikon základních pojmů. 1. Vyd. Praha : Univerzita Karolinum, 1992. 227 s. • Choutka, M.: Sportovní výkon. 1. Vyd. Praha: Olympia, 1981. 98 s. • Choutka, M., Dovalil, J.: Sportovní trénink. 2. Vyd. Praha: Olympia/Karolinum, 1991. 32 80-7033-099-6. • Schnabel, B. aj.: Trainingswissenschaft: Leistung-Training- Wettkampf. 2. Vyd. Berlin: S 1997. 431 s. SIBN 3-328-00742-3. • Vaněk, M. aj.: Psychologie sportu. 1. Vyd. Praha: Olympia, 1983. 202 s. • Wilmore, J.H. a Costil, D.H.: Physiology of sport and exercise. 2. Vyd. Champaign: Human 710 s. ISBN 0-7360-0084-4. ****************************************************************************************** * Didaktika školní tělesné výchovy ****************************************************************************************** • Klíčová období ve vývoji školní tělesné výchovy (trendy, curriculum, podmínky atd.) • Motorická docilita a specifikace tělesné zátěže žáků a studentů (mladší, střední a starš • Výzkumné projekty v didaktice, metodologie (možnosti a limity didaktického výzkumu) • Strukturace, modely a výběr učiva do školního curricula • Pohybové dovednosti, klasifikace dovedností, specifikace nácviku ve školní tělesné výcho intervenující proměnné v nácviku • Druhy senzomotorického učení; činitelé v učení pohybových dovedností, jejich vliv a využ tělesné výchově • Prožitková cvičení, podstata a aplikace • Učitel tělesné výchovy; schopnosti; dovednosti, vlastnosti; struktura a dynamika vyučova učitele • Organizační formy ve školní tělesné výchově, efektivita • Limitující činitele efektivity školní tělesné výchovy;diagnostika efektivity školní těle Doporučená literatura: • Rychtecký, A., Fialová, L.: Didaktika školní tělesné výchovy. Praha, Karolinum 1998. • Petty, G.: Moderní vyučování. Praha, Portál 1996, 4. Část. • Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Praha, Portál 1996, kapit. 2. • Kareš, J.: Styly učení žáků a studentů. Praha, Portál 1998m s: 65-76. ****************************************************************************************** * Pedagogika ****************************************************************************************** • Zdroje poznání v pedagogice a pedagogice sportu, teorie a současné pojetí pedagogiky spo • Sport jako socializační prostředí, cíle a úkoly pedagogiky sportu • Vývoj a výchova sportovce, rozvoj individuální osobnosti sportovce • Základy motorického učení, transfer • Motivace mládeže ke sportovní činnosti, fair play • Role a činnost trenéra, problémy interakce • Pedagogické otázky vedení sportovní skupiny • Diagnostické otázky činnosti trenéra, diagnostika sportovce • Komunikace trenér - sportovec, zásady taktního chování • Problémy ukončení sportovní dráhy Doporučená literatura: • Cipro, M.: Prameny výchovy I. a II. Praha, SPN 1991 • Pařízek, V.: Základy obecné pedagogiky. Praha, PedF UK 1996 • Pelikán, J.: Výchova jako teoretický problém. Ostrava, Amosium servis 1995 • Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha, Portál 1997 • Průcha, J.: Pedagogický výzkum: Uvedení do teorie a praxe.Praha, Karolinum 1995 • Svoboda B.: Stručná pedagogika sportu. Praha, Karolinum 1996 • Svoboda, B., Kocourek, J., Bartůněk, J.: Kapitoly z pedagogiky pro studující tělesné výc Univerzita Karlova 1991 ****************************************************************************************** * Ekonomie ****************************************************************************************** • Vliv vývoje státního rozpočtu ČR na fungování ekonomickýchsubjektů v oblasti TV a sportu • Důsledky vývoje kursu české koruny na fungování ekonomických subjektů v oblasti TV a spo • Ekonomická integrace ČR do Evropské unie a prosperita mikroekonomických subjektů terciál • Optimální rozsah produkce ekonomických subjektů v oblasti TVa sportu v podmínkách české • Vývoj spotřebitelského přebytku realizovaného zákazníkem přispotřebě vybraných produktů sektoru. • Podíl tvorby subjektů školství a sportu na hrubém domácímproduktu ČR. • Porovnání ekonomické situace subjektů terciální sféry ČRa Evropské unie. • Vliv vývoje hospodářského cyklu na mikroekonomické subjektyterciálního sektoru. • Vliv vývoje míry nezaměstnanosti v ČR na fungovánípodnikatelských subjektů v české ekono zaměřením naoblast sportu. • Optimalizace volby právních forem podnikání v oblasti TVa sportu. Doporučená literatura: • Kraft, J., Bednářová, P. Teorie ekonomie a její kvantifikovaná realita v české ekonomice Liberec: Technická univerzita Liberec, 1999. • Kraft, J. Světová ekonomika a ekonomická integrace: skripta. Liberec: Technická univerzi 1998. • Dornbusch, R., Fischer, S. Makroekonomie: skripta. Praha: Nadace Economics, SPN 1994. • Frank, RH. Mikroekonomie a chování. Praha: Svoboda 1995. ****************************************************************************************** * Speciální psychologie ****************************************************************************************** • Pohybové funkce a kvalita života • Sebehodnocení a duševní zdraví • Odolnost v pojetí self efficacy • Pohybová aktivita a rozvoj osobnosti • Úloha pohybu ve zdravém životním stylu • Zátěž a utváření osobnosti • Úloha relaxace v duševní hygieně • Sportovní trénink a kvalita života u somatických postižení • Vhodnost pohybových programů u psychotiků • Pohyb jako salutor v léčbě neuróz • Behaviorální pohybové programy vhodné pro prevenci a léčbu závislých Doporučená literatura: • BANDURA,A.1997: Self Efficacy. The Exercise of Control. New Zork,Freeman. • CSIKSZENTMIHALYI,M. (1996): O štěstí a smyslu života.Nakladatelství Lidové noviny. • DOSTÁLEK, C.: 1996. Hathajóga. Praha, Vydavatelství Karolinum. • DUŠEEVNÍ PORUCHY A PORUCHY CHOVÁNÍ. 1992.10. revize VHO AEeneva, Psychatrické centrum Pr • HÁTLOVÁ, B.(1998): Uplatnění sportovních činností v psychiatrických zařízeních. Česká ki 1998,2.č.5.s.33 - 45. • HÁTLOVÁ,B.(1999): Možnosti kinezioterapie v léčbě dlouhodobě hospitalizovaných pacientů schizofrenního onemocnění. Č.S.Psychiatrie, 95,1999. No 5 pp. 325-335. ISSN 1212-0383 • HOŠEK,V., MACHAČ,M., MACHAČOVÁ,H.(1986): Psychohygienické efekty tělesných cvičení a spe psychologické techniky sebepřípravy sportovce. Olympia - S/9407, Praha • HOŠEK,V.1994. Psychologie odolnosti .UK Praha. • KREJČÍ, M.(1998).: Uplatnění jógy v resocializačním procesu dětí a mládeže. PF JU České 80-7040-311-X • KŘIVOHLAVÝ, J., (1994):Jak zvládat stres. Grada, Praha • NEŠPOR, K.(1994): Význam sportu a tělesného cvičení v prevenci škod působených návykovým a mládeže. Tělesná výchova a sport u mládeže, 60, 1994, 5, s. 14- 16. • ROTGERS,F., a kol.(1999): Léčba drogových závislostí. Grada Publishing s.r.o. • VÁGNEROVÁ,M.(1999): Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál. Praha. ****************************************************************************************** * Obecná, vývojová, pedagogická a sociální psychologie ****************************************************************************************** • Psychologie jako věda a její význam pro profese kde dominuje jednání s lidmi. • Vývoj psychiky. • Psychické procesy. • Inteligence. • Osobnost a její poznávání. • Socializace. • Jedinec v sociální skupině. • Metody psychologie. • Psychohygiena, psychický stres, psychosomatika. • Hromadné chování. Doporučená literatura: • Atkinsonová R.L. et al.: Psychologie. Victoria publishing, Praha, 1995 • Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Portál, Praha, 1997 • Hošek, V.: Psychologie odolnosti. Univerzita Karlova, Praha, 1994 • Machač, M. et al.: Emoce a výkonnost. SPN Praha, 1985 • Svoboda, B., Hošek, V.: Pohyb a somatomentální vývoj osobnosti. UK Praha, 1992 • Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál, Praha,1999 ****************************************************************************************** * Sociologie ****************************************************************************************** • Tělesná kultura a sport v hodnotovém systému současné populace • Sport jako specifický produkt kulturního vývoje • Perspektivy dalšího vývoje tělesné kultury a sportu • Funkce tělesné kultury a sportu u jednotlivých sociálních skupin a kategorií • Věkové hledisko jako strukturní faktor ve frekvenci pohybových aktivit • Pohybové aktivity jako způsob trávení volného času • Volný čas a proces socializace individua • Sport a massmédia • Dvojznačnost společenského uplatnění sportu • Handicapovanost jako specifický problém soudobé společnosti • Skupiny handicapovaných a jejich postavení ve společenské struktuře ČR • Sociální aspekty handicapovanosti a možnosti její kompenzace • Situace tělesně postižených na dnešním trhu práce • Skutečnosti pomáhající handicapovaným překonat vědomí společenské vyřazenosti • Uplatnění pohybové složky v systému komplexní péče o zdravotně postižené • Místo pohybových aktivit v životním způsobu dnešních handicapovaných • Děti a mládež jako cílové kategorie společenského uplatnění tělesné kultury a sportu • Fenomén sportovní podívané • Úloha sportu a tělesné výchovy vůči patogenním jevům v řadách mládeže • Možnosti empirického zkoumání významu sportu u jednotlivých sociálních skupin • Hlavní metodologické problémy v oblasti pohybových aktivit Doporučená literatura: • ADORNO, T., HABERMAS, J, FRIEDEBURG, L.V. Didaktika a sociologie. • BAUMAN, Z. Kariéra. • BAUMAN, Z. Sociologie. • BAUMAN, Z. Vízie ludského sveta. • BERGER, P.L. Pozvání do sociologie. • BURIÁNEK, J. Sociologie. • DURKHEIM, E. Sociologie a filosofie. • FOURASTIÉ, J. 40 000 hodin. • HENDL, J. Kvalitativní metody • HIRSZOWICZOVÁ, M. Sociologické konfrontácie. • HOBSBAWM, E. Věk extrémů • KELLER, J. Úvod do sociologie • KELLER, J. Dvanáct omylů sociologie. • KELLER, J. Nedomyšlená společnost. • KLOSKOWSKA, A. Masová kultura. • LAMSER, V. Základy sociologického výzkumu • MILLS, C.W. Sociologická imaginace. • NOELLEOVÁ, E. Výzkum veřejného mínění. • PETRUSEK, M. Co je to sociologie? • REICH, R. Dílo národů. • RIESMAN, D. Osamělý dav. • SWOBODA, H. Statistika. • SZCZEPAŇSKI, J. Sociológia.. • TOFFLER, A. Šok z budoucnosti. • WEBER, M. Metodologie, sociologie a politika. • ZICH, F. Sociologický výzkum. ****************************************************************************************** * Etika ****************************************************************************************** • Dobro a zlo v dějinách filosofie • Kantův mravní imperativ • Aristotelova „Mesotes a Eudaimonia“ • Hédonismus v etice • Nietzsche a resentiment v etice • Voluntarismus a etika • Charisma a etika • Thanatologie • Charitas a cupiditas • Asymetrická zodpovědnost • Legalita a legitimnost • Eko-, Holo-, Trans- a potřeby současné etiky • Doporučená literatura: • Höffding, H., Král, J.: Přehledné dějiny filosofie. Praha 1949. • Petříček, M.: Úvod do filosofie. Praha 1994. • Hogenová, A.: Etika a sport. Praha, Carolinum 1997 • Hogenová, A.: Areté – základ olympijské filosofie. Praha 2000. ****************************************************************************************** * Management, marketing ****************************************************************************************** • Management sportovních a tělovýchovných služeb • Finanční management sportovních organizací • Dary a sponzorování sportu • Management občanských sdružení v oblasti sportu • Změny obsahu manažerských činností sportovních organizací v návaznosti na integraci Česk Evropské unie • Organizování institucí v oblasti sportu • Odměňování sportovců, trenérů a funkcionářů sportu • Marketing nebo komercionalizace – silné a slabé stránky uplatnění marketingu ve sportu • Chování spotřebitele jako odezva na marketing • Prodej reklamy v oblasti sportu • Obchodovatelné produkty v oblasti sportu a strategie jejich obchodu • Propagační strategie vybraných sportovních produktů • Image ve sportu • Cenová politika podnikatelských subjektů v oblasti sportu • Kvalita a sortiment služeb poskytovaných ve sportu Doporučená literatura: • Čáslavová, E., Management sportu. Praha: East West Publishing. 2000. 172s. ISBN 80-7219- • Koontz, H., Weihrich, H., Management. 10. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1993. 659 s. 80-85605-45-7. • Vodáček, L., Vodáčková, O. Management na prahu 90.let. Praha: Management Press, 1994. 25 80-85603-55-1. • Hhannagan, J.T. Marketing pro neziskový sektor. Praha: Management Press, 1992. 205s. ISB • Hhoráková, I. Marketing v současné světové praxi. Praha: Grada, 1992. 365s. ISBN 80-8542 • Kotler, P. Marketing, management: analýza, plánování, kontrola. Praha: Victoria Publishi ISBN 80-85605-08-2. • Mullin, B.J., Hardy, S., Sutton, W.A. Sportmarketing. Leeds: Human Kinetics Publishers, ISBN 3-428-07677-X. • Přibová, M. a kol. Marketingový výzkum v praxi. 1.vydání. Praha: Grada Publishing, 1996. 80-7169-299-9.