Didaktika úpolů ****************************************************************************************** * ÚVOD ****************************************************************************************** Tento materiál slouží jako podpora k předmětu Didaktika úpoly, povinnému předmětu magister Předmět navazuje na povinné Úpoly, které posluchači absolvovali v bakalářském studium, pří volitelná Sebeobrana. Materiál předpokládá určité znalosti z oblasti úpolových aktivit. Pe může potenciálně rozšiřovat předmět Didaktika Sebeobrany, který je volitelný pro magisters Materiál rámcuje využití úpolových aktivit pro potřeby školní tělesné výchovy, případně pr rozvoj cvičenců v jiných sportovních odvětvích. V nekontaktních sportech slouží jako možno zpestření tréninkové rutiny. V kontaktních sportech může sloužit jako forma rozvoje aktivi bojovnosti, pro řešení herních situací a zkvalitnění potenciálu hráčů. ****************************************************************************************** * SYSTEMATIKA ÚPOLOVÝCH AKTIVIT ****************************************************************************************** Do pohybové kategorie úpolů patří činnosti, při kterých je cílem zúčastněných cvičenců fyz soupeře. Také sdružují aktivity, které jedince na fyzický kontakt se soupeřem připravují. Úpolové aktivity lze rozdělit podle několika kritérií. Velmi přehledný model nabízí Reguli (2007). ****************************************************************************************** * PRŮPRAVNÉ ÚPOLY ****************************************************************************************** Do této kategorie patří veškerá průpravná cvičení, která cvičence připravují k úpolovým či lze vykonávat samostatně (nácvik pádů, zápasnická gymnastika), potom pohyby vycházení z mo provedení prvků základní gymnastiky. Cvičení vykonávaná ve dvojici můžou mít podobu drobný her, nebo nácviků na konkrétní situace, které se vyskytují v úpolových sportech nebo sebeo průpravné činnosti mohou být pomocí spolupráce cvičenců orientovány na kondiční posilování smysl pro kooperaci. Pády Technika pádů nám poskytuje bezpečný způsob jak spadnout na zem. Může k tomu dojít vlastní prostředí, či soupeře. Způsob spočívá ve správné organizaci končetin a trupu tak, aby pád tvrdé části těla (páteř, hlava, klouby, hrany kostí), ale na měkké, osvalené partie (hýždě sval). Problematika pádové průpravy je zpracována zde [ URL "https://ftvs.cuni.cz/FTVS-2141.html" Úpolové hry Jsou takové činnosti, kterých se účastní minimálně dva cvičenci. Jeden druhého se snaží př dodržování jednoduchých stanovených pravidel. Hry můžeme dělit následovně: • Dle délky kontaktu • S krátkým kontaktem (plácnutí, úder) • S dlouhým kontaktem • Dle role cvičenců • Se stejnou rolí cvičenců • S nestejnou rolí cvičenců • S průběžně se měnící rolí • Dle počtu cvičenců • Párové • Hromadné (všichni proti všem) • Týmové (vyrovnané x nevyrovnané – přesilovky) • Dle polohy • V postoji • V sedu • V kleku • V lehu • Dle použití náčiní • S náčiním • Bez náčiní ****************************************************************************************** * ÚPOLOVÉ SPORTY ****************************************************************************************** Jedná se o rozsáhlé systémy s (často mezinárodně) definovanými pravidly s požadavkem na mo kvantifikace (bodové hodnocení, atd.). Úpolové sporty jsou sekularizované a racionalizovan je zařazeno do programu olympijských her (box, šerm, zápas a další). Systémově do této kat i bojová umění, která si svou image stále drží mimo soutěžní pole a snaží se o zachování u tradice. Výuka úpolových sportů je v oblasti školní TV komplikovaná z toho důvodu, že je n (kimono, rukavice) a tou učitel v praxi bohužel zpravidla neoplývá. Směrodatné však je, že sportů dají přejímat konkrétní situace a na základě nich opět vymýšlet jednoduché hry. Úpo pro nás představují studnici inspirace pro tvorbu úpolových her, které jsou pro školní TV Problematika úpolových sportů je zpracována zde [ URL "https://ftvs.cuni.cz/FTVS-883.html ****************************************************************************************** * SEBEOBRANA ****************************************************************************************** Sebeobrana tvoří komplex preventivního chování, jak předcházet napadení v běžném životě, p odrazit útok při snaze o co nejefektivnější zmírnění škod. Problematika sebeobrany je zako 29 – nutná obrana (Zákon č. 40/2009 Sb. - trestní zákoník). Primárním cílem je vždy problé Zařazení výuky sebeobrany do školní TV naplňuje rozvoj několika klíčových kompetencí zakot kurikulu: • Kompetence k řešení problémů • Kompetence komunikativní • Kompetence sociální a personální • Kompetence občanské Na základě praxe výuky úpolových aktivit mezi běžnou populací se dá říct, že sebeobrana je velmi atraktivní činnost. Lidé mají tendenci přistupovat k vzdělávání v této oblasti bez rozsáhlého ospravedlňování, protože cítí, že se týká každé Problematika sebeobrany je zpracována zde [ URL "https://ftvs.cuni.cz/FTVS-2123.html "] ****************************************************************************************** * ÚPOLOVÉ AKTIVITY V KURIKULU ****************************************************************************************** V dokumentu Rámcových vzdělávacích programů (RVP) jsou úpolové aktivity zaneseny na několi zařazení do Školních vzdělávacích programů (ŠVP) však rozhodují předmětové komise dílčích institucí a kompetence konkrétního učitele. Každý učitel tělesné výchovy má potom možnost využít úpolové aktivity ve svém tematickém plánu. Výběr je určen: • Vztahem učitele k úpolům • Jeho kompetencemi a pedagogickými dovednostmi • Vybaveností prostor, kde probíhá TV • Počtem žáků přítomných na hodině Těžištěm náplně úpolových bloků v ŠTV by měly být průpravné úpoly pro svou nenáročnost na organizaci. Sebeobrana v hodinách ŠTV se přímo podílí v naplňování záměru vzdělávacího obo zdraví“. Náplní tohoto oboru je výchova v kompetenci předcházet zdraví škodlivým vlivům, k člověka působit během života. ****************************************************************************************** * PRINCIP ADAPTACE NA KONTAKT ****************************************************************************************** Úpolové aktivity jsou svojí podstatou velmi kontaktní a nezkušení cvičenci se tak můžou v nekomfortně. Je proto nutné respektovat určité zákonitosti a nastavit program tak, aby se činnostmi, které jsou více přijatelné. Při tvorbě úpolového bloku je tedy nutné vzít na vě • Věk cvičenců: zejména úroveň vývinu svalů a kloubů a dále jejich psychického rozvoje. Zd schopni regulovat intenzitu a domýšlet důsledky svého chování vzhledem k tělu partnera. • Pohlaví: od pubertální fáze vývoje se začíná lišit pojetí vlastního těla mezi chlapci a U děvčat může trvat déle, než dojde k adaptaci na charakter úpolových činností. Je tedy vysvětli účel cvičení, případně provázenost se sebeobrannou situací pro stimulování moti • Individuální zkušenost a kondice: tím je myšlena předchozí zkušenost s kontaktní činnost vyhodnotit, zda mají cvičenci dostatečně stabilizovány klouby, které budou při dané činn namáhány. • Prostředí: zejména povrch a povětrnostní podmínky. Schopný učitel má kompetenci k tomu, činnost pro pozici v postoji v případě cvičení venku, za stálého zachování fyziologickéh cvičení. Pro přizpůsobení konkrétní úpolové aktivity dané skupině a danému prostředí je vhodné použ tabulku: ****************************************************************************************** * VÝHODY ÚPOLOVÝCH AKTIVIT ****************************************************************************************** Úpolové aktivity představují jednoduchý a dostupný prostředek pro zpestření výuky v ŠTV, a tréninku pro různá sportovní odvětví. Obecně by mohly být tyto aktivity považovány za příl zlé. Od toho je tu však učitel aby možné předsudky svojí argumentací vyvrátil a vyzdvihl b Funkční trénink 2.0 • Úpolové činnosti se podílejí na rozvoji funkční síly. V rámci manipulace se svým tělem a se tělo vystavuje variabilním nárokům na udržení stability. Vzniká tak požadavek na stab zapojení synergistů. Soupeř představuje volnou váhu, která činí odpor, potažmo nahrazuje pomůcku. • Nevšedním a zábavným způsobem přispávají k rozvoji mobility. • Úpoly rozvíjejí schopnost komunikace dotyky a podporují vnímání taktilních podnětů. Činn natolik kontaktní, že mnohdy není možná orientace pomocí vizuálních vjemů. • Rozvíjejí fyzickou frustrační toleranci a pomáhají objevit slabiny i možnosti svého těla jsou totiž mnohem dále, než by si laická veřejnost mohla myslet. Cvičenci si zvyšují odo nepříjemným pocitům z aktivní úpolové činnosti soupeře. • Osvojení pádové techniky má přesah do běžného života. Potenciálně snižuje úrazovost. • V kontextu sebeobrany přispívají úpoly k zlepšování úrovně brannosti a kompetenci k čele Cvičenci tak rozšiřují dovednosti v obraně své osoby, ostatních lidí či demokratických h smyslu. Benefity sociální a psychické • Učí přijímat odpovědnost za svého partnera a k rozvoji důvěry při provádění potenciálně pohybů. Učí budovat důvěru a empatii. Partner je v jedné chvíli konkurentem, ale z dlouh pomocníkem v rámci osobního růstu. • Cvičenci se mohou chovat tak jak nikde jinde a to v bezpečném prostředí. V rámci úpolů j věci, které jsou v běžném životě považovány za nepřijatelné. • Pohyb v osobní zóně zprostředkovává vzájemné prožitky: bolest, soucit, strach, agrese, r pocit viny. Činnosti jsou provázeny silnými emocemi, které můžou sloužit jako motivace i • Úpolové činnosti přispívají k objektivizaci sebehodnocení žáků. Cvičenci zjistí, jak na situacích, kdy se nedá spolehnout na pomoc z vnějšku. • Úpolové činnosti pomáhají k reflexi vlastních emocí, ovládání vzteku a strachu. Úpoly a agrese Na rozdíl od jiných sportovních odvětví je v úpolech agresivita hlavním prostředkem k dosa však primárně není nic špatného, protože agresivita a násilí je běžná součást světa a je v Bylo by krátkozraké držet žáky v izolovaném prostředí a namlouvat si že je v životě nic ta Velmi však záleží na interpretaci celé výuky a rámcování za účelem kvalitní výchovy. Úpoly učiteli explicitní nástroj k výchově v oblasti hodnot a emocionální inteligence v kontextu výuky se snažíme eliminovat a potlačit veškeré projevy afektivní agrese, která by neměla b žádné sportovní činnosti. Naopak by učitel měl vychovávat žáky v dovednosti konstruktivní pomůže řešit racionální problém. ****************************************************************************************** * DOPORUČENÍ K ZAŘAZOVÁNÍ ÚPOLŮ DO CVIČENÍ ****************************************************************************************** Organizace Při zařazování kompetitivních úpolových cvičení je standardně využíváno rozdělení do dvoji respektovat podobnou výšku a váhu, ale pro zpestření je možné žáky promíchat a organizovan nutné vždy rozdělovat skupiny do dvojic. V případě, že vyučujeme novou techniku, případně s aktivním odporem partnera, je dobré použít organizaci ve trojici v rámci recipročního di Tento styl může být efektivní pouze tehdy, když má pozorující žák kontrolovat určité stěže nebo pravidel. Tím, že jeden žák pozoruje dění, je v něm rozvíjena dovednost kritiky a hod tak rozvíjí více kognitivních procesů a výuka se stává efektivnější. Úpolové hry je vhodné zařazovat do sekvencí s narůstající náročností. Učitel tedy může vyz určitým pohybovým oslabením, aby zůstali u předchozí činnosti (pozice) a zdatnějším jedinc výzvu v podobě náročnější aktivity. Při realizaci kondičních úpolových her je vhodné tvořit relativně krátké vstupy (cca 15-20 myslet si, že udržíme pozornost při stejnorodé aktivitě po celou hodinu. Doba cvičení a od vždy založena na pozorování skupiny. V moment, kdy upadne morálka, nebo nastoupí únava, je přerušit nebo zastavit. Rovněž je třeba hlídat kvalitu provedení a stabilitu v pozicích, v probíhá. Neexistuje univerzální doporučení na délku intervalu. Učitelovo expertní posouzen roli. Jiná situace by byla, kdybychom pracovali se skupinou vyspělých cvičenců a přistupov k promyšlené a směřované kondiční intervenci. To se nám ale v hodinách TV stává zřídka. Při demonstraci techniky je dobrá aktivní prostorová organizace cvičenců. Některé detaily obtížně viditelné z dálky. Učitel tedy musí vyzývat skupinu, aby si neustále úhel pohledu Mnoho technik je potřeba vidět z několika stran. V určitých situacích je vhodné pracovat s WOW efektem, to znamená demon-strovat techniku v kontrolovaném nasazení. Tento prostředek podporuje motivaci. Cvičenci si rovněž mohou vytv představu o smyslu jednotlivých průpravných cvičení (na první pohled to totiž pro laika ne zřetelné). Komentář k věku Sportovní příručky někdy doporučují, jakých aktivit se pro určité věkové kategorie vyvarov vždy vnímat, jak přesně vypadá a jak je vyvinutá skupina lidí, s kterou se chystáme pracov kategorie není doporučená izometrická kontrakce, avšak spousta sportovních specializací ty už od útlého věku, protože to charakter sportovního výkonu přímo vyžaduje. Ohledně úpolový pravidlo, že je vhodné je zařazovat ve všech věkových kategoriích. Důležité je ovšem průbě kvalitu provedení a od toho odvozovat přiměřenost objemu. Praxe ukazuje, že z hlediska kontaktu, je kategorie mladšího školního věku velmi vstřícná. pro tuto kategorii ještě nejsou zavádějící a děti se kontaktu nebojí. V případě cvičení ko dvojic se však může stát, že dívka přemůže chlapce nebo chlapec přemůže dívku. Díky stereo sociálnímu vnímání je to situace, která může ve skupině vyvolat posměch či určitou formu o moment je na učiteli, aby situaci kvalitně moderoval a usměrnil tok emocí správným směrem. prohrát proti komukoliv. Úpolové aktivity by měly představovat bezpečné prostředí, aby byl chovat se tak, jak nikde jinde. Terminologie Úpolové sporty čerpají především z japonského názvosloví, které je specifické pro karate n (wrestling) má svůj vlastní slang převážně používaný v českém jazyce. V poslední době vstu těchto odvětví MMA, ve kterém se používají amerikanismy. V kontextu českého tělovýchovného tedy těžké říci, jaké výrazové prostředky je vhodné používat. Nutné však je udržet určitou konzistenci a svěřence s termíny důkladně seznámit při výkladu. Přikláníme se k používání angličtiny (kterou dnes mnoho lidí ovládá a v mnoha oblastech se stala terminologickým sta 21. století je pro specifický úpolový poraz poněkud vhodnější název takedown než morote-ga záběrem nohy. Při tréninku malých dětí se doporučuje vytvoření vlastní zábavné terminologi úchop, slimák, kohoutí tanec atp.). Určité části Textu vznikly v rámci realizace projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“, reg. č. projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093.