Historie katedry sportů v přírodě ****************************************************************************************** * Historie katedry sportů v přírodě ****************************************************************************************** Katedra SP byla nedílnou součástí fakulty již od založení ITVS. Na začátku 60. let byla založena jako samostatná katedra rozdělená na tři oddělení: vodní a turistika, sporty a výchova v přírodě. Touto strukturou jsme byli za vzor pro ostatní vy Uspořádání katedry funguje do současné doby. Katedra jako celá společnost prošla mnoha fáz se odrazily na směřování a personálním složení. Ve složení katedry sportů v přírodě náplň oddělení katedry reflektuje genezi vývoje vyučovaných sportů a aktivit u nás i ve světě. A jsou postaveny na základech přirozené lidské lokomoce, která v lidském vývoji vždy hrála r roli při hledání obydlí, lovišť, při boji i obraně. Moderní sportovní a rekreační aktivity přirozenou lidskou lokomoci jsou proto dlouhodobě spontánně vyhledávány jako kompenzace pr civilizované éry. Katedra zajišťovala výuku povinných předmětů lyžování, kanoistiky a vodní turistiky a turi přírodě. V návaznosti na povinné předměty bylo nabízeno široké spektrum volitelných předmě mnoho sportovních disciplín a aktivit v přírodě, které studenty profilovaly v daných aktiv byla zároveň garantem studijního směru Aktivity v přírodě, převážně zaměřeného na výchovné prostřednictvím činností v přírodě a navazuje na turistické odkazy naší historie (další in Studijní směr AP). Výuka sportovních specializací (běh na lyžích, alpské disciplíny, cyklistika, sportovní le veslování) byla zaměřena na přípravu trenérů jednotlivých sportů, kteří mají zájem profesi procesu sportovní přípravy (další informace na odkaze sportovní specializace). Katedra vždy byla pracovištěm studentů postgraduálního studia oboru Kinantropologie. Převa jejich disertačních projektů byly vývojové zákonitosti lidského pohybu a jejich aplikace d katedry. Katedra také realizovala kurzy celoživotního vzdělávání, zajišťovala výuku pro zahraniční výměnných programů a studium Univerzity třetího věku. Pořádala tuzemské i mezinárodní věde podílela se na organizaci světových pohárů ve vodním slalomu, připravovala semináře pro uč vysokých škol a další akce. Vědeckovýzkumná témata řešená na katedře jsou následující: • Fyziologické a psychologické aspekty vybraných sportů. • Programy vzdělávání organizátorů akcí v přírodním prostředí. • Ekologické aspekty výchovy v přírodním prostředí. • Fylogenetické a ontogenetické souvislosti lidské lokomoce. Kineziologická analýza pohybu • Biomechanická analýza vrcholové sportovní techniky. • Aspekty tréninkového procesu ve sportech v přírodě (kanoistika, sportovní lezení, veslov lyžování, alpské disciplíny, cyklistika).