Bakalářské studium Fyzioterapie a navazující magisterské studium Aplikovaná fyziot ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Souvislá odborná praxe (SOP) je zařazena na konec letního semestru 1. a 2. ročníku bakalář Fyzioterapie a 1. ročníku navazujícího magisterského studia Aplikované fyzioterapie. Tato vyústěním praktických cvičení (praxe v klinických zařízeních a demonstrace) prováděných v odborných předmětů. Každý student je povinen v průběhu na sebe navazujících 4 týdnů odprac pracovních hodin, tzn. 8 hod./den. Souvislá odborná praxe (SOP) ve 3. ročníku bakalářského studia Fyzioterapie je zařazena na semestru a je vykonávána souvisle po dobu 4 týdnů a to 4 hod./den - dopoledne, v celkovém hod., tj. 10 pracovních dní. Výstupem této praxe je zpracování bakalářské práce (dále viz organizaci bakalářské praxe). SOP všech čtyř ročníků je uzavřena zápočtem. Studenti mají možnost podle zájmů, vlastních možností a podmínek daných požadavky fakulty následující druhy zdravotnických, resp. specializovaných zařízení (v ČR i zahraničí): • léčebné ústavy lázeňského typu • rehabilitační ústavy • zařízení nemocničního typu s ambulantní a lůžkovou částí • rehabilitační kliniky • geriatrická a rehabilitační centra • soukromá ambulantní či lůžková rehabilitační zařízení • léčebné pobyty pro zdravotně nebo tělesně postižené ve speciálních zařízeních (pořádané sdruženími pro poruchy tělesně, mentálně, zrakově postižené, pro nemocné DMO, CMP, respira aj.) Výběr typu zařízení je podmíněn diferencovanými požadavky dle jednotlivých ročníků: Výběr podléhá schválení katedrou fyzioterapie (na začátku března). Opakované absolvování S pracovišti v různých ročnících musí být konzultováno s garantem SOP na katedře fyzioterapi - studenti 1. ročníku mohou volit pro plnění SOP lůžková zdravotnická zařízení a léčebné ústavy lázeňského typu - studenti 2. ročníku by měli plnit SOP i v ambulantní části rehabilitačních zařízení (je kombinace praxe ambulance + lůžková část) - studenti 3. ročníku plní SOP v zařízeních nemocničního typu, která jsou zajištěna katedr Rozdělení studentů na jednotlivá klinická pracoviště bývá sděleno na organizační schůzce s SOP během listopadu. V průběhu této SOP zpracují studenti 1 kazuistiku vybraného pacienta, pro zpracování praktické části jejich bakalářské práce. Ve zbývající části SOP bude studen instrukcí svého supervizora. - studenti 1. navazujícího magisterského ročníku si mohou volit zařízení pro SOP dle vlast Termín a rozvržení souvislých odborných praxí: Studenti 1., 2. bakalářského a 1. magisterského ročníku musí absolvovat praxi 4 týdny souvisle a to v období červenec - srpen, ale vždy tak, aby konec praxe umožnil stu zápočtu ve vypsaných termínech. SOP studentů 3. ročníku probíhá po ukončení řádné výuky zimního semestru v měsících leden a únor souvisle 4 týdny. Pokud student potřebuje ve výjimečných případech změnit rozvržení SOP, musí podat písemnou stručným odůvodněním žádosti. Takto vyplněnou žádost odevzdá garantovi SOP. Žádost bude v projednána s vedením katedry a následně garant SOP sdělí studentovi konečné rozhodnutí. SOP není možno rozdělit po částech do akademického roku. Student může být v zaměstnaneckém poměru se zdravotnickým zařízením i během akademického roku. Takto vykonávaná praxe nesmí zasahovat do řádné výuky, je chápá dobrovolná mimoškolní činnost a nebude započítána do odpracovaných hodin pro SOP. Zápočtové požadavky: • účast na organizačních seminářích pro SOP • nejdéle do konce února v akademickém roce odevzdat do aplikace Moodle (dle pokynů garanta SOP) vyplněný formulář “Předběžné potvrzení SOP [ URL "https://ftvs.cu version1-8_6_sop_ftvs_predbezne_potvrzeni_fyz_22.doc"] ”; formuláře odevzdané po tomto ter akceptovány s důsledkem neudělení zápočtu! (nevztahuje se na studenty 3. ročníku) • 100 % účast na SOP • písemné zpracování materiálů k zápočtu dle specifikace pro jednotlivé ročníky a jejich následné obhajoby v zápočtovém termínu • kopie “Prezenčního listu SOP” s hodnocením praxe odevzdaná dle instrukcí garanta SOP do (originál předložíte pouze k ověření platnosti kopie, kopie je nutná i v případě, že origi příslušné pracoviště poštou) ve vypsaném termínu (SIS) pro zápočty SOP • zápočet uděluje garant SOP – pracovník katedry fyzioterapie UK FTVS Praha po splnění všech zápočtových požadavků v termínech vypsaných v SIS Specifikace zápočtových požadavků pro jednotlivé ročníky: 1. ročník a) denní záznam praxe [ URL "https://ftvs.cuni.cz/FTVS-2290-version1- ftvs_936_version1_zaznam_denni_praxe_1roc.xls"] dle doporučeného vzoru [základní data pacienta – nacionále, pohlaví, věk, výška, váha, BMI, zaměstnání; základní kódu dle klasifikace MKN; lékařem indikovaná terapie; průběh aplikace terapie a osobně ved jednotek; reakce na aplikovanou terapii; výkaz kódů zdravotní pojišťovně. U skupinového LTV stačí in celou skupinu pacientů, není potřeba zpracovávat individuálně, rozpis cvičební jednotky bu Studenti takto zpracují všechny pacienty, se kterými pracovali během SOP a odevzdají vytiš záznamy nebudou akceptovány). b) 1 kazuistika pacienta [ URL "FTVS-2870-version1-instrukce_pro_zpracovani_kazuistiky_22_ vedeného po celou dobu praxe / předepsané terapie – [viz “Instrukce pro zpracování kazuistiky”: anamnéza, předchozí rehabilitace, výpis ze zdr dokumentace, indikace k RHB, vstupní kineziologický rozbor, závěr z vyšetření, krátkodobý a dlouhodobý plán; záznam každého dne terapie: st. pr., cíl a návrh terapeutické jednotky s provedenou terapií, autoterapie, výstupní kin rozbor (musí být porovnatelný se vstupním kineziologickým rozborem) a závěr z něj, zhodnoc terapie, prognóza, výkaz kódů zdravotní pojišťovně, poznámky] Obsahovou i formální správnost (spolu s počtem stran každého dokumentu) denních záznamů a kazuistiky potvrdí svým podpisem supervizor praxe na prvním listu denních záznamů i kazuis 2. ročník a) 3 kazuistiky [ URL "FTVS-2870-version1-instrukce_pro_zpracovani_kazuistiky_22_23docx.pd ambulantních pacientů vedených po celou dobu praxe/ předepsané terapie – [viz “Instrukce p kazuistiky”: anamnéza, předchozí rehabilitace, výpis ze zdravotní dokumentace, indikace k kineziologický rozbor, závěr z vyšetření, krátkodobý a dlouhodobý plán; záznam každého dne st. praesens, cíl a návrh terapeutické jednotky s provedenou terapií, autoterapie, výstupn rozbor (musí být porovnatelný se vstupním kineziologickým rozborem) a závěr z něj, zhodnoc terapie, prognóza, výkaz kódů zdravotní pojišťovně, poznámky] Obsahovou i formální správnost (spolu s počtem stran dokumentu) vypracovaných kazuistik po podpisem supervizor praxe na prvním listu kazuistiky. b) charakteristika pracoviště, na kterém byla praxe vykonávána [typ a kapacita zdravotnick odborné zajištění, specifikace prováděné terapie a přístrojového vybavení, specializace zdravotnického zařízení, spolupráce se zdravotními pojišťovnami]. 3. ročník Studenti zpracují 1 kazuistiku vybraného pacienta (viz instrukce pro zpracování bakalářské bude zařazena do praktické části jejich bakalářské práce. Zadání diagnózy pro zpracování k proběhne přímo na vybraném pracovišti vedoucím fyzioterapeutem nebo jeho zástupcem 1. den a to v návaznosti na aktuální složení pacientů daného zdravotnického zařízení. Formální i obsahová stránka bakalářské práce musí být konzultována s přiděleným vedoucím b katedry fyzioterapie UK FTVS. 1. navazující magisterský ročník a) 3 kazuistiky [ URL "FTVS-2870-version1-instrukce_pro_zpracovani_kazuistiky_22_23docx.pd pacientů [viz “Instrukce pro zpracování kazuistiky”: anamnéza, předchozí rehabilitace, výp dokumentace, indikace k RHB, diferenciální rozvaha, vstupní kineziologický rozbor, závěr z vyšetření, krátkodobý plán; záznam každého dne terapie: st. pr., cíl a návrh terapeutické jednotky s provedenou autoterapie, výstupní kineziologický rozbor (musí být porovnatelný se vstupním kineziologi závěr z něj, zhodnocení efektu terapie, prognóza, výkaz kódů zdravotní pojišťovně, poznámky] Obsahovou i formální správnost (spolu s počtem stran dokumentu) vypracovaných kazuistik po podpisem supervizor praxe na prvním listu kazuistiky. b) min. 3 strany odborně zaměřené seminární práce [nová metoda používaná na vybraném pracovišti, specifické terapeutické postupy, aj. zpracovaná při dodržení všech formálních pravidel pro zpracování odborného textu (reference dle citač důraz je kladen na práci s informacemi v duchu EBP (Evidence Based Physiothrapy)] Hodnocení studenta na SOP: SOP studentů hodnotí odpovědný fyzioterapeut (supervizor), pod jehož vedením student v pří zdravotnickém zařízení pracoval. Hodnocení je prováděno podle těchto kritérií: schopnost s samostatně, schopnost využít teoretických znalostí v praxi, úroveň praktických dovedností k pacientům, schopnost pracovat v týmu, schopnost pracovat se zdravotnickou dokumentací, v zdravotním pojišťovnám. Hodnocení zpracovává písemně na předepsaný formulář “Prezenční list [ URL "https://ftvs.cu version1-8_6_ftvs_2290_version1_prezencni_listfzt_12.doc"] ” s hodnocením studenta odpovědný fyzioterapeut nebo lékař s atestací FBLR. Tento formulář předá student supervizorovi v tištěné nebo elektronické podobě na začátku SOP. Povinnosti studentů: • účast na seminářích pro SOP (rozvrhována v průběhu ZS) • po konzultaci s garantem SOP dojednat na příslušném pracovišti termín praxe s případnými formalitami • nejdéle do konce měsíce února nahrát do aplikace Moodle (na základě pokynů garanta SOP) formulář: „Předběžné potvrzení o plnění SOP ve zdravotnickém zařízení“ – odevzdání formu termínu znemožní plnění SOP v aktuálním akademickém roce • včas se nechat očkovat proti hepatitidě typu B • respektovat bezpečnostní předpisy (BOZP a PO), organizační řád a vnitřní nařízení, která pro dané zdravotnické zařízení, včetně dodržování pracovní doby na pracovišti (tzn. celo kmenových zaměstnanců pracoviště) • používat vlastní pracovní (bílé) oblečení, včetně obuvi • v případě nemoci informovat o nepřítomnosti na pracovišti garanta SOP (zakova@ftvs.cuni. "mailto:zakova@ftvs.cuni.cz"] ) a doložit nepřítomnost na pracovišti lékařským potvrzení zameškané dny/hodiny po dohodě s pracovištěm je třeba nahradit, jinak je nutné praxi uko absolvovat ji znovu v jiném termínu • informovat garanta SOP katedry fyzioterapie UK FTVS v případě problémů, které student ne objektivních důvodů řešit samostatně, a to jedním z následujících způsobů: e-mailem: zakova@ftvs.cuni.cz [ URL "mailto:zakova@ftvs.cuni.cz"] osobně: pracovna č. C122, blok C, I. patro, popř. na sekretariát katedry fyzioterapie UK F telefonicky: 220172240, 220172193 • o všech změnách podat neprodleně informaci garantovi SOP nebo na katedru fyzioterapie UK FTVS Praha • při zápočtu osobně předložit: kopii vyplněného “Prezenčního listu” s hodnocením studenta, písemně zpracované protokoly/kazuistiky (potvrzené podpisem super seminární práce atd. dle zápočtových požadavků pro jednotlivé ročníky, kopii vyplněného “Prezenčního listu” n instrukcí garanta SOP do aplikace Moodle • zápočtové termíny budou z důvodu specifik SOP vypisovány pouze na konec srpna a září dan (neplatí pro SOP 3. ročníku Bc.) • při neúspěchu v řádném termínu bude vypsán opravný termín pro plnění zápočtových požadav dvě opravy) garant souvislé odborné praxe: PhDr. Lenka Žáková, PhD. zakova@ftvs.cuni.cz [ URL "mailto:zakova@ftvs.cuni.cz"] katedra fyzioterapie UK FTVS administrátor: Sandra Kürstenová kurstenova@ftvs.cuni.cz [ URL "mailto:kurstenova@ftvs.cuni.cz"] katedra fyzioterapie UK FTVS