Pravidla ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Pravidla se časem vyvíjela do dnešní podoby, která nemá se současným pojetím boje džú-džut společného. Snad jen bodové ohodnocení ippon, které se dostává za techniku, kterou by soup skončil. Zároveň technika ippon se může povést i značně slabšímu soupeři, lze tedy v zápas zvraty, tak jak tomu bylo dříve v boji o holý život. První pravidla pro pořádání turnaje vytvořil sám Džigoro Kanó, který se inspiroval v pravi a měl i zkušenosti z džúdžucu. Postupem času docházelo ke změnám v pravidlech. Například v roce 1925 byly páky z důvodu n nepříjemných zranění omezeny pouze na loket. V 70. letech došlo k zákazu zvednutí ležícího zádech až do výše ramen. Často byl soupeř z této výšky upuštěn na zem, a tak se tato techn ippon zakázala. Původně zápasy neměly časový limit. Později v 50. a 60. letech vlivem pořá světového šampionátu (1956) a účasti juda na OH (1964) se doba zápasu zkracovala na 20min. bylo už jen 15min a v dnešní době už pouhé 4 min (2017-2020). V roce 1974 se přidaly další bodová ohodnocení (juko a koka) a zavedla se penalizace šido se týče technik držení, tak studie dokázaly, že málokdo se dokáže z držení dostat v posled osaekomi. Proto v roce 2000 se vítězství vyhlašuje po 25s, místo dříve stanovených 30s. Od už pouhých 20s. Moderní doba přinesla mnoho dalších změn týkajících se úchopů a nebojovnosti ve snaze podp vzrušující akci. Byly zakázány některé „nejaponské“ techniky, které do juda byly zavedeny či samba a podobně. Jedná se o veškeré přímé útoky pod úrovní pásu. Za tuto techniku je ju diskvalifikován. Zrušila se bodová ohodnocení koka a yuko, za napomínání nedostává soupeř upraveno Golden scóre  a podobně. Každý rok jsou zatím vydávány úpravy pro pravidla. Mnoho moderních úprav bylo přijato z be důvodů, další byly přijaty na zajištění spravedlnosti v zápasech, podpoření akce, zvýšení zajímavosti a udržení tradice juda jako japonského národního sportu. ****************************************************************************************** * Výběr z pravidel judo ****************************************************************************************** Zápasiště Zápasiště měří nejméně 14m x 14m a nejvýše 16m x 16m a je vytvořeno z tatami nebo podobnéh materiálu libovolné barvy. Zápasová plocha pro olympijské hry, mistrovství světa, kontinentální mistrovství a soutěže rozměr 8m x 8m. Zápasiště se dělí na dvě plochy vzájemně odlišné barvy. Prostor uvnitř zápasiště se nazývá a má rozměry nejméně 8m x 8m a nejvýše 10m x 10m. Prostor vně zápasové plochy se nazývá be plocha, která je široka minimálně 4m. Tatami  Obecně se skládá z dílů o rozměrech 1m x 2m, které jsou vyrobeny z lisované slámy nebo čas pěnové hmoty. Díly musí být pod nohama pevné a natolik pružné, aby tlumily nárazy při pádech, a nesmí kl příliš drsné. Tyto díly, které tvoří povrch zápasiště, musí být složeny bez mezer a upevněny tak, aby ne posunutí. Doba trvání zápasu Pro mistrovství světa a olympijské hry je doba trvání zápasu následující: • muži: 4 minuty čistého času zápasu • ženy: 4 minuty čistého času zápasu Konec zápasu Rozhodčí zvolá sore made a ukončí zápas: • Dosáhne-li jeden ze závodníků ippon (=10b) nebo více bodů za waza-ari (=1b) • V případě kiken gači (vzdání soupeře) • V případě hansoku make (diskvalifikace) • Nemůže-li jeden ze závodníků pokračovat v zápase z důvodu zranění • Uplyne-li stanovený čas zápasu. Rozhodčí ohodnotí zápas následujícím způsobem: Zápas Golden Score Doba zápasu golden score není časově omezená, zápas končí první ohodnocenou akcí nebo prvn Uplyne-li stanovený čas zápasu, pak rozhodčí v zápasišti vyhlásí sore made a dočasně ukonč Závodníci se vrátí do svých pozic pro zahájení zápasu. Časomíra se vynuluje a rozhodčí v z zahájí zápas zvoláním hadžime. Mezi původním zápasem a zápasem golden score nesmí být žádn odpočinek, pouze pro úpravu kimon. První ohodnocení získané jedním ze závodníků v době zápasu golden score rozhodne zápas. Zá okamžitě po získání jakéhokoliv ohodnocení. Tresty se do Golden score přenášejí z předchoz pokud je závodníkovi udělen v Golden score trest, vyhrává zápas v případě, že nasbíral víc oponent. Ipon Rozhodčí v zápasišti vyhlásí ipon, je-li názoru, že provedená akce odpovídá následujícím k • Hodí-li závodník soupeře značnou silou a rychlostí na větší část jeho zad, aniž by nad n kontrolu. Hodnotí se i technika, kdy dopad nebyl úplně na celá záda, ale byl dostatečně • Udrží-li závodník soupeře v osaekomi waza po dobu 20 sekund od okamžiku vyhlášení osaeko soupeři podařilo uniknout. • Vzdá-li se závodník tak, že zaklepe dvakrát nebo vícekrát rukou či nohou, případně zvolá se) v důsledku účinně nasazené techniky osaekomi waza, šime waza nebo kansecu waza. • Když je závodník účinkem technik šime waza nebo kansecu waza neschopen pokračovat v zápa • Je-li závodník potrestán hansoku make, je jeho soupeř okamžitě vyhlášen vítězem. Waza-ari  Rozhodčí v zápasišti vyhlásí waza-ari, je-li názoru, že provedená akce odpovídá následujíc • Hodí-li závodník soupeře bez ztráty kontroly nad ním, ale provedenému porazu chybí požad ohodnocení ippon. • Udrží-li závodník soupeře v osaekomi waza po dobu 10 sekund. Zakázaná jednání a tresty Zakázaná jednání se dělí na lehká provinění šido a velmi vážná provinění hansoku make. Za lehká provinění se uděluje trest šido (uvolňování úchopu oběma rukama, úchopy křížem be soupeřovo dlaně, úchopy za pásek, vyhýbání se úchopu atd.) Za velmi vážná provinění se uděluje hansoku make (nesportovní chování, použití zakázané te V průběhu zápasu lze závodníkovi udělit 3x šido, třetí šido = hansoku make (diskvalifikace Pravidla 2014-2016_CZE [ URL "http://www.czechjudo.org/lexikon-juda-pravidla-juda"] Úprava pravidel 2017-2020_ENG [ URL "http://99e89a50309ad79ff91d-082b8fd5551e97bc65e327988b444396.r14.cf3.rackcdn.com/ up/2017/04/2017-04-10_adaptation_of_the_r-1492087284.pdf"] © Radim Pavelka, Jaroslav Stich, 2014 © Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu ISBN 978-80-87647-10-3