FYZIOTERAPIE

FYZIOTERAPIE


Souvislá odborná praxe je zařazena do letního semestru

1. a 2. ročníku bakalářského a 1. ročníku navazujícího magisterského studia fyzioterapie. Po každém absolvovaném ročníku je tato praxe vyústěním praktických cvičení (praxe v klinických zařízeních) prováděných v rámci výuky odborných předmětů. Každý student je povinen v průběhu na sebe navazujících 4 týdnů odpracovat 160 pracovních hodin.

Souvislá odborná praxe 3. ročníku bude vykonávána souvisle po dobu 4 týdnů a to

4 hod./den - dopoledne, v celkovém rozsahu 80 hod., tj. 10 pracovních dní (dále viz. instrukce pro organizaci „bakalářské“ praxe).

SOP všech čtyř ročníků je uzavřena zápočtem.




Studenti mají možnost podle zájmů, vlastních možností a podmínek daných požadavky fakulty zvolit následující druhy zdravotnických, resp. specializovaných zařízení (v ČR i zahraničí):

• léčebné ústavy lázeňského typu

• rehabilitační ústavy

• zařízení nemocničního typu s ambulantní a lůžkovou částí

• rehabilitační kliniky

• geriatrická a rehabilitační centra

• soukromá ambulantní či lůžková rehabilitační zařízení

• léčebné pobyty pro zdravotně nebo tělesně postižené ve speciálních zařízeních (pořádané většinou sdruženími pro poruchy tělesně, mentálně, zrakově postižené, pro nemocné DMO, CMP, respiračními chorobami aj.)




Výběr typu zařízení je podmíněn diferencovanými požadavky dle jednotlivých ročníků

Výběr podléhá schválení katedrou fyzioterapie (na začátku března). Opakované absolvování souvislé praxe na stejném pracovišti v různých ročnících musí být konzultováno s vedoucím SOP na katedře fyzioterapie UK FTVS:

- studenti 1. ročníku mohou volit lůžková zdravotnická zařízení a léčebné ústavy lázeňského typu

- studenti 2. ročníku by měli praktikovat spíše v ambulantní části rehabilitačních zařízení (je povolena i kombinace praxe ambulance +lůžková část)

- studenti 3. ročníku budou praktikovat v zařízeních nemocničního typu, která budou zajištěna katedrou fyzioterapie. Rozdělení studentů na jednotlivá klinická pracoviště bude provedeno na organizační schůzce svolané vedoucím SOP během listopadu. V průběhu této SOP zpracují studenti 1 kazuistiku vybraného pacienta, která bude zařazena do praktické části jejich bakalářské práce. Ve zbývající části odborné praxe bude student pracovat dle instrukcí svého supervizora.

- studenti 1. navazujícího magisterského ročníku si mohou volit zařízení pro SOP dle vlastního uvážení.




Termín a rozvržení souvislých odborných (prázdninových) praxí:

Studenti 1., 2. bakalářského a 1. magisterského ročníku musí absolvovat praxi 4 týdny souvisle a to v období od června do konce srpna (v závislosti na konkrétním datu konce semestru v květnu a začátku nového akademického roku v září: ale vždy tak, aby konec praxe umožnil studentovi získání zápočtu v zářijových termínech). Prázdninová praxe studentů 3. ročníku proběhne po ukončení řádné výuky zimního semestru v měsících leden a únor souvisle 4 týdny.

Pokud student potřebuje ve výjimečných případech změnit rozvržení odborné prázdninové praxe, musí podat písemnou žádost se stručným odůvodněním žádosti. Takto vyplněnou žádost odevzdá vedoucímu SOP. Žádost bude v co nejkratší době projednána s vedením katedry a následně vedoucí SOP sdělí studentovi konečné rozhodnutí.



Odbornou prázdninovou praxi není možno rozdělit po částech do školního roku.

Student může být v zaměstnaneckém poměru se zdravotnickým zařízením i během školního roku. Takto vykonávaná praxe nesmí zasahovat do řádné výuky, je chápána jako dobrovolná mimoškolní činnost a nebude započítána do odpracovaných hodin pro odbornou prázdninovou praxi.




Zápočtové požadavky:

• účast na organizačních seminářích pro odborné souvislé praxe

• nejdéle do konce února v akademickém roce odevzdat do aplikace Moodle (dle pokynů vedoucího SOP) vyplněný formulář Předběžné potvrzení SOP formuláře odevzdané po tomto termínu nebudou akceptovány s důsledkem neudělení zápočtu! (nevztahuje se na studenty 3.ročníku)

• 100 % účast na odborné prázdninové praxi

• písemné zpracování materiálů k zápočtu dle specifikace pro jednotlivé ročníky a jejich následné obhajoby v zápočtovém termínu

• osobně odevzdaná kopie prezenčního listu s hodnocením praxe (originál předložíte pouze k ověření platnosti kopie, kopie je nutná i v případě, že originál zasílá příslušné pracoviště poštou) ve vypsaném termínu (SIS) pro zápočty SOP v září

• zápočet uděluje vedoucí souvislé odborné praxe – pracovník katedry fyzioterapie UK FTVS Praha po splnění všech zápočtových požadavků v termínech vypsaných v SISu




Specifikace zápočtových požadavků pro jednotlivé ročníky:

1. ročník

a) denní záznam praxe dle doporučeného vzoru (viz příloha)

[základní data pacienta – nacionále, pohlaví, věk, výška, váha, BMI, zaměstnání; základní diagnóza včetně kódu dle klasifikace MKN; lékařem indikovaná terapie; průběh aplikace terapie a osobně vedených cvičebních jednotek ;reakce na aplikovanou terapii; výkaz kódů zdravotní pojišťovně. U skupinového LTV stačí indikace LTV pro celou skupinu pacientů, není potřeba zpracovávat individuálně, rozpis cvičební jednotky bude přílohou]. Studenti takto zpracují všechny pacienty, se kterými pracovali během SOP a odevzdají vytištěné (rukou psané záznamy nebudou akceptovány).

b) 1 kazuistika pacienta vedeného po celou dobu praxe / předepsané terapie – [chronologie zápisu je identická s pravidly pro “Protokol z rehabilitační praxe“: anamnéza, předchozí rehabilitace, výpis ze zdravotní dokumentace, indikace k RHB, vstupní kineziologický rozbor, závěr z vyšetření, krátkodobý a dlouhodobý plán; záznam každého dne terapie: st. pr., cíl a návrh terapeutické jednotky s provedenou terapií, autoterapie, výstupní kineziologický rozbor (musí být porovnatelný se vstupním kineziologickým rozborem) a závěr z něj, zhodnocení efektu terapie, prognóza, výkaz kódů zdravotní pojišťovně, poznámky]

Obsahovou i formální správnost (spolu s počtem stran každého dokumentu) denních záznamů a vypracované kazuistiky potvrdí svým podpisem supervizor praxe na prvním listu denních záznamů i kazuistiky.




2. ročník

a) 3 kazuistiky (nejlépe) ambulantních pacientů vedených po celou dobu praxe / předepsané terapie – [chronologie zápisu je identická s pravidly pro “Protokol z rehabilitační praxe“: anamnéza, předchozí rehabilitace, výpis ze zdravotní dokumentace, indikace k RHB, vstupní kineziologický rozbor, závěr z vyšetření, krátkodobý a dlouhodobý plán;

záznam každého dne terapie: st. praesens, cíl a návrh terapeutické jednotky s provedenou terapií, autoterapie, výstupní kineziologický rozbor (musí být porovnatelný se vstupním kineziologickým rozborem) a závěr z něj, zhodnocení efektu terapie, prognóza, výkaz kódů zdravotní pojišťovně, poznámky]

Obsahovou i formální správnost (spolu s počtem stran dokumentu) vypracovaných kazuistik potvrdí svým podpisem supervizor praxe na prvním listu kazuistiky.

b) charakteristika pracoviště, na kterém byla praxe vykonávána [typ a kapacita zdravotnického zařízení, odborné zajištění, specifikace prováděné terapie a přístrojového vybavení, specializace zdravotnického zařízení, spolupráce se zdravotními pojišťovnami].




3. ročník

Studenti zpracují 1 kazuistiku vybraného pacienta (viz. instrukce pro zpracování bakalářské práce), která bude zařazena do praktické části jejich bakalářské práce. Zadání diagnózy pro zpracování kazuistiky proběhne přímo na vybraném pracovišti vedoucím fyzioterapeutem nebo jeho zástupcem 1. den praxe a to v návaznosti na aktuální složení pacientů daného zdravotnického zařízení.

Formální i obsahová stránka bakalářské práce musí být konzultována s přiděleným vedoucím Bc. práce z katedry fyzioterapie UK FTVS.




1. navazující magisterský ročník

a) 3 kazuistiky vybraných pacientů [chronologie zápisu je identická s pravidly pro “Protokol z rehabilitační praxe“: anamnéza, předchozí rehabilitace, výpis ze zdravotní dokumentace, indikace k RHB, diferenciální rozvaha, vstupní kineziologický rozbor, závěr z vyšetření, krátkodobý a dlouhodobý plán; záznam každého dne terapie: st. pr., cíl a návrh terapeutické jednotky s provedenou terapií, autoterapie, výstupní kineziologický rozbor (musí být porovnatelný se vstupním kineziologickým rozborem) a závěr z něj, zhodnocení efektu terapie, prognóza, výkaz kódů zdravotní pojišťovně, poznámky]

Obsahovou i formální správnost (spolu s počtem stran dokumentu) vypracovaných kazuistik potvrdí svým podpisem supervizor praxe na prvním listu kazuistiky.

b) min. 3 strany odborně zaměřené seminární práce [nová metoda používaná na vybraném pracovišti, specifické terapeutické postupy, aj. zpracovaná při dodržení všech formálních pravidel pro zpracování odborného textu (reference dle citační normy, atd.)]viz doporučení pravidel vypracování seminárních prací.




Hodnocení studenta na SOP:

Odbornou prázdninovou praxi studentů hodnotí odpovědný fyzioterapeut (supervizor), pod jehož vedením student v příslušném zdravotnickém zařízení pracoval. Hodnocení je prováděno podle těchto kritérií: schopnost studenta pracovat samostatně, schopnost využít teoretických znalostí v praxi, úroveň praktických dovedností a návyků, přístup k pacientům, schopnost pracovat v týmu, schopnost pracovat se zdravotnickou dokumentací, vykazování kódů zdravotním pojišťovnám.

Hodnocení zpracovává písemně na předepsaný formulář Prezenční list s hodnocením studenta odpovědný fyzioterapeut nebo lékař s atestací FBLR. Tento formulář předá student supervizorovi v tištěné nebo elektronické podobě na začátku SOP.




Povinnosti studentů:

  • účast na seminářích pro odborné souvislé praxe (vyhlašovaných v průběhu ZS)

  • po konzultaci s vedoucím souvislé odborné praxe dojednat na příslušném pracovišti termín praxe s případnými požadovanými formalitami

  • nejdéle do konce měsíce února nahrát do aplikace Moodle (na základě pokynů vedoucího SOP) vyplněný formulář: „Předběžné potvrzení o plnění souvislé odborné praxe ve zdravotnickém zařízení“ – odevzdání formuláře po tomto termínu znemožní plnění SOP v aktuálním akademickém roce

  • včas se nechat očkovat proti hepatitidě typu B

  • respektovat bezpečnostní předpisy, organizační řád a vnitřní nařízení, která jsou platná pro dané zdravotnické zařízení, včetně dodržování pracovní doby na pracovišti (tzn. celou pracovní dobu kmenových zaměstnanců pracoviště)

  • používat vlastní pracovní (bílé) oblečení, včetně obuvi

  • v případě nemoci informovat o nepřítomnosti na pracovišti vedoucí SOP ( ) a doložit nepřítomnost na pracovišti lékařským potvrzením - všechny zameškané dny/hodiny po dohodě s pracovištěm je třeba nahradit, jinak je nutné praxi ukončit a absolvovat ji znovu v jiném termínu

  • informovat vedoucího souvislé odborné prázdninové praxe katedry fyzioterapie UK FTVS Praha v případě problémů, které student není schopen z objektivních důvodů řešit samostatně a to jedním z následujících způsobů:

    e-mailem:

    osobně: pracovna č. C122, blok C, I. patro, popř. na sekretariát katedry fyzioterapie UK FTVS Praha

    telefonicky: 220172240, 220172193

  • o všech změnách podat neprodleně informaci vedoucímu odborné souvislé praxe nebo na katedru fyzioterapie UK FTVS Praha

  • při zápočtu osobně odevzdat: kopii vyplněného prezenčního listu s hodnocením studenta, písemně zpracované protokoly/kazuistiky (potvrzené podpisem supervizora praxe), seminární práce atd. dle zápočtových požadavků pro jednotlivé ročníky

  • zápočtové termíny budou z důvodu specifik SOP vypisovány pouze v měsíci září

  • při neúspěchu v řádném termínu bude vypsán opravný termín (maximálně dvě opravy)




PhDr. Lenka Žáková, PhD.

vedoucí souvislé odborné praxe

katedra fyzioterapie UK FTVS



administrátor:

Sandra Kürstenová

katedra fyzioterapie UK FTVS





Poslední změna: 19. květen 2004 16:46 
Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
Sdílet na: