Bakalářské studium Fyzioterapie a navazující magisterské studium Aplikovaná fyzioterapie




Souvislá odborná praxe (SOP) je zařazena na konec letního semestru 1. a 2. ročníku bakalářského studia Fyzioterapie a 1. ročníku navazujícího magisterského studia Aplikované fyzioterapie. Tato praxe je vyústěním praktických cvičení (praxe v klinických zařízeních a demonstrace) prováděných v rámci výuky odborných předmětů. Každý student je povinen v průběhu na sebe navazujících 4 týdnů odpracovat 160 pracovních hodin, tzn. 8 hod./den.


Souvislá odborná praxe (SOP) ve 3. ročníku bakalářského studia Fyzioterapie je zařazena na začátek letního semestru a je vykonávána souvisle po dobu 4 týdnů a to 4 hod./den - dopoledne, v celkovém rozsahu 80 hod., tj. 10 pracovních dní. Výstupem této praxe je zpracování bakalářské práce (dále viz instrukce pro organizaci bakalářské praxe).


SOP všech čtyř ročníků je uzavřena zápočtem.




Studenti mají možnost podle zájmů, vlastních možností a podmínek daných požadavky fakulty zvolit následující druhy zdravotnických,

resp. specializovaných zařízení (v ČR i zahraničí):


• léčebné ústavy lázeňského typu


• rehabilitační ústavy


• zařízení nemocničního typu s ambulantní a lůžkovou částí


• rehabilitační kliniky


• geriatrická a rehabilitační centra


• soukromá ambulantní či lůžková rehabilitační zařízení


• léčebné pobyty pro zdravotně nebo tělesně postižené ve speciálních zařízeních (pořádané většinou sdruženími pro poruchy tělesně, mentálně, zrakově postižené, pro nemocné DMO, CMP, respiračními chorobami aj.)




Výběr typu zařízení je podmíněn diferencovanými požadavky dle jednotlivých ročníků:


Výběr podléhá schválení katedrou fyzioterapie (na začátku března). Opakované absolvování SOP na stejném pracovišti v různých ročnících musí být konzultováno s garantem SOP na katedře fyzioterapie UK FTVS:


- studenti 1. ročníku mohou volit pro plnění SOP lůžková zdravotnická zařízení

a léčebné ústavy lázeňského typu


- studenti 2. ročníku by měli plnit SOP i v ambulantní části rehabilitačních zařízení (je povolena i kombinace praxe ambulance + lůžková část)


- studenti 3. ročníku plní SOP v zařízeních nemocničního typu, která jsou zajištěna katedrou fyzioterapie. Rozdělení studentů na jednotlivá klinická pracoviště bývá sděleno na organizační schůzce svolané garantem SOP během listopadu.


V průběhu této SOP zpracují studenti 1 kazuistiku vybraného pacienta,

pro zpracování praktické části jejich bakalářské práce. Ve zbývající části SOP bude student pracovat dle instrukcí svého supervizora.


- studenti 1. navazujícího magisterského ročníku si mohou volit zařízení pro SOP dle vlastního uvážení.




Termín a rozvržení souvislých odborných praxí:


Studenti 1., 2. bakalářského a 1. magisterského ročníku musí absolvovat praxi

4 týdny souvisle a to v období červenec - srpen, ale vždy tak, aby konec praxe umožnil studentovi získání zápočtu ve vypsaných termínech. SOP studentů

3. ročníku probíhá po ukončení řádné výuky zimního semestru v měsících leden

a únor souvisle 4 týdny.


Pokud student potřebuje ve výjimečných případech změnit rozvržení SOP, musí podat písemnou žádost se stručným odůvodněním žádosti. Takto vyplněnou žádost odevzdá garantovi SOP. Žádost bude v co nejkratší době projednána

s vedením katedry a následně garant SOP sdělí studentovi konečné rozhodnutí.


SOP není možno rozdělit po částech do akademického roku.


Student může být v zaměstnaneckém poměru se zdravotnickým zařízením

i během akademického roku. Takto vykonávaná praxe nesmí zasahovat do řádné výuky, je chápána jako dobrovolná mimoškolní činnost a nebude započítána

do odpracovaných hodin pro SOP.




Zápočtové požadavky:


• účast na organizačních seminářích pro SOP


• nejdéle do konce února v akademickém roce odevzdat do aplikace Moodle

(dle pokynů garanta SOP) vyplněný formulář “Předběžné potvrzení SOP”; formuláře odevzdané po tomto termínu nebudou akceptovány s důsledkem neudělení zápočtu! (nevztahuje se na studenty 3. ročníku)


• 100 % účast na SOP


• písemné zpracování materiálů k zápočtu dle specifikace pro jednotlivé ročníky

a jejich následné obhajoby v zápočtovém termínu


• kopie “Prezenčního listu SOP” s hodnocením praxe odevzdaná dle instrukcí garanta SOP do aplikace Moodle (originál předložíte pouze k ověření platnosti kopie, kopie je nutná i v případě, že originál zasílá příslušné pracoviště poštou)

ve vypsaném termínu (SIS) pro zápočty SOP


• zápočet uděluje garant SOP – pracovník katedry fyzioterapie UK FTVS Praha

po splnění všech zápočtových požadavků v termínech vypsaných v SIS



Specifikace zápočtových požadavků pro jednotlivé ročníky:


1. ročník


a) denní záznam praxe dle doporučeného vzoru


[základní data pacienta – nacionále, pohlaví, věk, výška, váha, BMI, zaměstnání; základní diagnóza včetně kódu dle klasifikace MKN; lékařem indikovaná terapie; průběh aplikace terapie a osobně vedených cvičebních jednotek;

reakce na aplikovanou terapii; výkaz kódů zdravotní pojišťovně. U skupinového LTV stačí indikace LTV pro celou skupinu pacientů, není potřeba zpracovávat individuálně, rozpis cvičební jednotky bude přílohou]. Studenti takto zpracují všechny pacienty, se kterými pracovali během SOP a odevzdají vytištěné (rukou psané záznamy nebudou akceptovány).


b) 1 kazuistika pacienta vedeného po celou dobu praxe / předepsané terapie –

[viz “Instrukce pro zpracování kazuistiky”: anamnéza, předchozí rehabilitace, výpis ze zdravotní dokumentace, indikace k RHB, vstupní kineziologický rozbor,

závěr z vyšetření, krátkodobý a dlouhodobý plán; záznam každého dne terapie:

st. pr., cíl a návrh terapeutické jednotky s provedenou terapií, autoterapie, výstupní kineziologický rozbor (musí být porovnatelný se vstupním kineziologickým rozborem) a závěr z něj, zhodnocení efektu terapie, prognóza, výkaz kódů zdravotní pojišťovně, poznámky]


Obsahovou i formální správnost (spolu s počtem stran každého dokumentu) denních záznamů a vypracované kazuistiky potvrdí svým podpisem supervizor praxe na prvním listu denních záznamů i kazuistiky.




2. ročník


a) 3 kazuistiky (nejlépe) ambulantních pacientů vedených po celou dobu praxe/ předepsané terapie – [viz “Instrukce pro zpracování kazuistiky”: anamnéza, předchozí rehabilitace, výpis ze zdravotní dokumentace, indikace k RHB, vstupní kineziologický rozbor, závěr z vyšetření, krátkodobý a dlouhodobý plán; záznam každého dne terapie:

st. praesens, cíl a návrh terapeutické jednotky s provedenou terapií, autoterapie, výstupní kineziologický rozbor (musí být porovnatelný se vstupním kineziologickým rozborem) a závěr z něj, zhodnocení efektu terapie, prognóza, výkaz kódů zdravotní pojišťovně, poznámky]


Obsahovou i formální správnost (spolu s počtem stran dokumentu) vypracovaných kazuistik potvrdí svým podpisem supervizor praxe na prvním listu kazuistiky.


b) charakteristika pracoviště, na kterém byla praxe vykonávána [typ a kapacita zdravotnického zařízení, odborné zajištění, specifikace prováděné terapie

a přístrojového vybavení, specializace zdravotnického zařízení, spolupráce

se zdravotními pojišťovnami].




3. ročník


Studenti zpracují 1 kazuistiku vybraného pacienta (viz instrukce pro zpracování bakalářské práce), která bude zařazena do praktické části jejich bakalářské práce. Zadání diagnózy pro zpracování kazuistiky proběhne přímo na vybraném pracovišti vedoucím fyzioterapeutem nebo jeho zástupcem 1. den praxe

a to v návaznosti na aktuální složení pacientů daného zdravotnického zařízení.


Formální i obsahová stránka bakalářské práce musí být konzultována s přiděleným vedoucím bakalářské práce z katedry fyzioterapie UK FTVS.




1. navazující magisterský ročník


a) 3 kazuistiky vybraných pacientů [viz “Instrukce pro zpracování kazuistiky”: anamnéza, předchozí rehabilitace, výpis ze zdravotní dokumentace, indikace

k RHB, diferenciální rozvaha, vstupní kineziologický rozbor, závěr z vyšetření, krátkodobý a dlouhodobý plán; záznam každého dne terapie: st. pr., cíl a návrh terapeutické jednotky s provedenou terapií, autoterapie, výstupní kineziologický rozbor (musí být porovnatelný se vstupním kineziologickým rozborem) a závěr

z něj, zhodnocení efektu terapie, prognóza, výkaz kódů zdravotní pojišťovně, poznámky]


Obsahovou i formální správnost (spolu s počtem stran dokumentu) vypracovaných kazuistik potvrdí svým podpisem supervizor praxe na prvním listu kazuistiky.


b) min. 3 strany odborně zaměřené seminární práce [nová metoda používaná

na vybraném pracovišti, specifické terapeutické postupy, aj. zpracovaná

při dodržení všech formálních pravidel pro zpracování odborného textu (reference dle citační normy, atd.); důraz je kladen na práci s informacemi v duchu EBP (Evidence Based Physiothrapy)]




Hodnocení studenta na SOP:


SOP studentů hodnotí odpovědný fyzioterapeut (supervizor), pod jehož vedením student v příslušném zdravotnickém zařízení pracoval. Hodnocení je prováděno podle těchto kritérií: schopnost studenta pracovat samostatně, schopnost využít teoretických znalostí v praxi, úroveň praktických dovedností a návyků, přístup

k pacientům, schopnost pracovat v týmu, schopnost pracovat se zdravotnickou dokumentací, vykazování kódů zdravotním pojišťovnám.


Hodnocení zpracovává písemně na předepsaný formulář “Prezenční list

s hodnocením studenta odpovědný fyzioterapeut nebo lékař s atestací FBLR.

Tento formulář předá student supervizorovi v tištěné nebo elektronické podobě

na začátku SOP.




Povinnosti studentů:



  • účast na seminářích pro SOP (rozvrhována v průběhu ZS)



  • po konzultaci s garantem SOP dojednat na příslušném pracovišti termín praxe s případnými požadovanými formalitami



  • nejdéle do konce měsíce února nahrát do aplikace Moodle (na základě pokynů garanta SOP) vyplněný formulář: „Předběžné potvrzení o plnění SOP ve zdravotnickém zařízení“ – odevzdání formuláře po tomto termínu znemožní plnění SOP v aktuálním akademickém roce



  • včas se nechat očkovat proti hepatitidě typu B



  • respektovat bezpečnostní předpisy (BOZP a PO), organizační řád a vnitřní nařízení, která jsou platná pro dané zdravotnické zařízení, včetně dodržování pracovní doby na pracovišti (tzn. celou pracovní dobu kmenových zaměstnanců pracoviště)



  • používat vlastní pracovní (bílé) oblečení, včetně obuvi



  • v případě nemoci informovat o nepřítomnosti na pracovišti garanta SOP (zakova@ftvs.cuni.cz) a doložit nepřítomnost na pracovišti lékařským potvrzením - všechny zameškané dny/hodiny po dohodě s pracovištěm je třeba nahradit, jinak je nutné praxi ukončit a absolvovat ji znovu v jiném termínu



  • informovat garanta SOP katedry fyzioterapie UK FTVS v případě problémů, které student není schopen z objektivních důvodů řešit samostatně,

    a to jedním z následujících způsobů:


e-mailem: zakova@ftvs.cuni.cz


osobně: pracovna č. C122, blok C, I. patro, popř. na sekretariát katedry fyzioterapie UK FTVS Praha


telefonicky: 220172240, 220172193



  • o všech změnách podat neprodleně informaci garantovi SOP

    nebo na katedru fyzioterapie UK FTVS Praha



  • při zápočtu osobně předložit: kopii vyplněného “Prezenčního listu

    s hodnocením studenta, písemně zpracované protokoly/kazuistiky (potvrzené podpisem supervizora praxe), seminární práce atd.

    dle zápočtových požadavků pro jednotlivé ročníky, kopii vyplněného “Prezenčního listu” nahrát dle instrukcí garanta SOP do aplikace Moodle



  • zápočtové termíny budou z důvodu specifik SOP vypisovány pouze na konec srpna a září daného roku (neplatí pro SOP 3. ročníku Bc.)



  • při neúspěchu v řádném termínu bude vypsán opravný termín pro plnění zápočtových požadavků (maximálně dvě opravy)




garant souvislé odborné praxe:


PhDr. Lenka Žáková, PhD.


zakova@ftvs.cuni.cz


katedra fyzioterapie UK FTVS



administrátor:


Sandra Kürstenová


kurstenova@ftvs.cuni.cz


katedra fyzioterapie UK FTVS





Poslední změna: 1. březen 2023 15:45 
Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
Sdílet na: