Bakalářské studium Fyzioterapie a navazující magisterské studium Aplikovaná fyzioterapie

Kompetence studentů fyzioterapie (informace pro supervizory klinických praxí)


1. ročník Bc. studia


Vyšetřovací dovednosti studenta:

- provádí strukturované odebrání anamnézy, orientuje se ve zdravotnické dokumentaci a dokáže zdůvodnit význam jednotlivých položek;

- provádí základní kineziologické vyšetření: vyšetření stoje, chůze, testování svalové síly včetně funkčních testů, měření rozsahu pohybu, vyšetření zkrácených svalů, orientační hodnocení hypermobility;

- identifikuje hlavní funkční limity pacienta a ve spolupráci se supervizorem formuluje závěr vyšetření.

Terapeutické dovednosti studenta:

- realizuje ošetřovatelsko-fyzioterapeutické úkony: respirační fyzioterapii, mobilizace na lůžku, polohování, nácvik vertikalizace, pasivní a aktivní pohyby (včetně tvorby kondičních jednotek), aplikace individuální nebo skupinové terapie s důrazem na udržení rozsahu pohybu;

- pod vedením supervizora volí odpovídající terapeutický cíl pro konkrétní jednotku;

- aplikuje základní analytické postupy a využívá formy fyzikální terapie dle zadání supervizora.

Očekávaná úloha supervizora:

- vede studenta při formulaci závěru vyšetření a při volbě terapeutického cíle;

- sleduje správnost provedení jednotlivých technik a celkové organizace terapeutické jednotky;

- vyžaduje schopnost studenta reflektovat efekt terapie a stručně jej prezentovat.


2. ročník Bc. studia


Vyšetřovací a klinicko-logické dovednosti studenta:

- pracuje samostatně se zdravotnickou dokumentací, orientuje se v ní a dokáže identifikovat klíčové informace;

- komunikuje s fyzioterapeutem i dalšími členy interdisciplinárního týmu;

- provádí komplexní vyšetření pacienta, identifikuje funkční poruchy a stanovuje terapeutické cíle na základě vlastního závěru;

- provádí diagnostiku a terapii funkčních poruch pohybového systému a vyšetření kloubní vůle.

Terapeutické postupy studenta:

- aplikuje široké spektrum fyzioterapeutických technik: funkční a kondiční trénink, respirační fyzioterapii, muscle energy techniques, facilitační a inhibiční postupy, techniky měkkých tkání a ošetření v rámci RM; mobilizace periferních kloubů a páteře, využívá formy fyzikální terapie.

Očekávaná úloha supervizora:

- kontroluje schopnost studenta identifikovat relevantní informace v dokumentaci a správně je zapisovat;

- hodnotí formulaci odborného závěru, volbu cílů a celkovou strukturu terapeutické jednotky;

- sleduje praktické provedení terapeutických postupů, jejich bezpečnost a adekvátnost;

- vyžaduje od studenta jasné shrnutí efektu jednotky včetně tvorby instruktáže a návrhu autoterapie.


1. ročník NMgr. studia


Celkový profil a očekávané kompetence studenta:

- disponuje znalostmi a praktickými dovednostmi absolventa bakalářského studia a je schopen samostatně využívat všechny základní vyšetřovací a terapeutické postupy;

- pracuje s pacientem na pokročilé úrovni, včetně plánování autoterapie, vedení komunikace a edukace pacienta o cílech a postupech terapie.

Klinické uvažování a rozhodovací proces studenta:

- prohlubuje schopnost klinického uvažování, aktivně zapojuje diferenciální diagnostiku do interpretace nálezů;

- analyzuje efekt terapie a upravuje krátkodobý i dlouhodobý plán na základě objektivních i subjektivních parametrů;

- dokáže vysvětlit svůj postup, volbu technik a terapeutické cíle jak supervizorovi, tak pacientovi.

Očekávaná role supervizora:

- stimuluje studenta ke kritickému myšlení, rozvoji diferenciální rozvahy a samostatnému rozhodování;

- hodnotí kvalitu komplexního klinického uvažování, integraci různých vyšetřovacích metod a adekvátní volbu terapeutických strategií.


Kontaktní osoby – Katedra fyzioterapie FTVS UK:

SOP garant: Mgr. Karolína Štumbauerová - karolina.stumbauerova@ftvs.cuni.cz

- garant je akademický pracovník zodpovědný za metodické vedení klinické praxe; zajišťuje instrukce k průběhu CWP, stanovuje požadovanou dokumentaci, schvaluje výběr klinického pracoviště, řeší organizační a odborné dotazy a organizuje závěrečné hodnocení v SIS.

SOP administrace: Sandra Kürstenová - sandra.kurstenova@ftvs.cuni.cz

- administrativní koordinátor poskytuje organizační a technickou podporu během praxe; zajišťuje práci s formuláři, zpracování dokumentů, administrativní komunikaci a správu informací týkajících klinických pracovišť.


Kompetence studentů fyzioterapie – přehled pro supervizory klinických praxí


1. ročník Bc. studia – Začínající klinická úroveň


Vyšetřovací dovednosti


Student:

  • provádí strukturované odebrání anamnézy a orientuje se ve zdravotnické dokumentaci (umí zdůvodnit význam jednotlivých položek),

  • provádí základní kineziologické vyšetření (stoj, chůze, svalová síla, funkční testy, rozsah pohybu, hypermobilita),

  • ve spolupráci se supervizorem formuluje

    předběžný závěr vyšetření a hlavní funkční limit.


Terapeutické dovednosti


Student:

  • provádí mobilizace na lůžku, polohování, nácvik vertikalizace, pasivní a aktivní pohyby (včetně jednoduchých kondičních jednotek),

  • pod vedením supervizora volí terapeutický cíl,

  • aplikuje základní analytické postupy a elementární formy fyzikální terapie dle pokynu.


Role supervizora


  • vede studenta při závěrovém uvažování a stanovení cíle,

  • kontroluje technické provedení a bezpečnost,

  • vyžaduje stručnou reflexi efektu terapie.


2. ročník Bc. studia – Samostatná klinická práce pod dohledem


Vyšetřovací a klinicko-logické dovednosti


Student:

  • pracuje samostatně se zdravotnickou dokumentací, identifikuje klíčové informace a správně zapisuje,

  • komunikuje s členy zdravotnického týmu,

  • provádí komplexní vyšetření pacienta, identifikuje funkční poruchy a stanovuje terapeutické cíle na základě vlastního závěru,

  • provádí diagnostiku a terapii funkčních poruch včetně vyšetření kloubní vůle.


Terapeutické postupy


Student:

  • aplikuje funkční a kondiční trénink, respirační fyzioterapii, MET, facilitační/inhibiční techniky, techniky měkkých tkání a RM,

  • provádí mobilizace periferních kloubů a páteře (dle semestru).


Role supervizora


  • kontroluje správnost zápisu a orientaci v dokumentaci,

  • hodnotí kvalitu závěru, volbu terapeutických cílů a organizaci jednotky,

  • sleduje adekvátnost a bezpečnost provedených technik,

  • vyžaduje jasné shrnutí efektu terapie a vytvoření instruktáže/autoterapie.


1. ročník NMgr. studia – Pokročilá (pre-profesionální) úroveň


Komplexní klinická práce


Student:

  • uplatňuje veškeré základní vyšetřovací a terapeutické postupy samostatně a na pokročilé úrovni,

  • plánuje autoterapii a efektivně komunikuje i edukuje pacienta.


Klinické uvažování a rozhodování


Student:

  • zapojuje diferenciální diagnostiku a prohlubuje klinické uvažování,

  • analyzuje efekt terapie a modifikuje krátkodobý i dlouhodobý plán,

  • jasně vysvětluje volbu postupů a terapeutických cílů.


Role supervizora


  • stimuluje kritické myšlení a samostatné rozhodování,

  • hodnotí kvalitu klinického uvažování, integraci vyšetřovacích metod a volbu terapeutických strategií.




Poslední změna: 27. listopad 2025 13:57