1. ročník Bc. studia
Vyšetřovací dovednosti studenta:
- provádí strukturované odebrání anamnézy, orientuje se ve zdravotnické dokumentaci a dokáže zdůvodnit význam jednotlivých položek;
- provádí základní kineziologické vyšetření: vyšetření stoje, chůze, testování svalové síly včetně funkčních testů, měření rozsahu pohybu, vyšetření zkrácených svalů, orientační hodnocení hypermobility;
- identifikuje hlavní funkční limity pacienta a ve spolupráci se supervizorem formuluje závěr vyšetření.
Terapeutické dovednosti studenta:
- realizuje ošetřovatelsko-fyzioterapeutické úkony: respirační fyzioterapii, mobilizace na lůžku, polohování, nácvik vertikalizace, pasivní a aktivní pohyby (včetně tvorby kondičních jednotek), aplikace individuální nebo skupinové terapie s důrazem na udržení rozsahu pohybu;
- pod vedením supervizora volí odpovídající terapeutický cíl pro konkrétní jednotku;
- aplikuje základní analytické postupy a využívá formy fyzikální terapie dle zadání supervizora.
Očekávaná úloha supervizora:
- vede studenta při formulaci závěru vyšetření a při volbě terapeutického cíle;
- sleduje správnost provedení jednotlivých technik a celkové organizace terapeutické jednotky;
- vyžaduje schopnost studenta reflektovat efekt terapie a stručně jej prezentovat.
2. ročník Bc. studia
Vyšetřovací a klinicko-logické dovednosti studenta:
- pracuje samostatně se zdravotnickou dokumentací, orientuje se v ní a dokáže identifikovat klíčové informace;
- komunikuje s fyzioterapeutem i dalšími členy interdisciplinárního týmu;
- provádí komplexní vyšetření pacienta, identifikuje funkční poruchy a stanovuje terapeutické cíle na základě vlastního závěru;
- provádí diagnostiku a terapii funkčních poruch pohybového systému a vyšetření kloubní vůle.
Terapeutické postupy studenta:
- aplikuje široké spektrum fyzioterapeutických technik: funkční a kondiční trénink, respirační fyzioterapii, muscle energy techniques, facilitační a inhibiční postupy, techniky měkkých tkání a ošetření v rámci RM; mobilizace periferních kloubů a páteře, využívá formy fyzikální terapie.
Očekávaná úloha supervizora:
- kontroluje schopnost studenta identifikovat relevantní informace v dokumentaci a správně je zapisovat;
- hodnotí formulaci odborného závěru, volbu cílů a celkovou strukturu terapeutické jednotky;
- sleduje praktické provedení terapeutických postupů, jejich bezpečnost a adekvátnost;
- vyžaduje od studenta jasné shrnutí efektu jednotky včetně tvorby instruktáže a návrhu autoterapie.
1. ročník NMgr. studia
Celkový profil a očekávané kompetence studenta:
- disponuje znalostmi a praktickými dovednostmi absolventa bakalářského studia a je schopen samostatně využívat všechny základní vyšetřovací a terapeutické postupy;
- pracuje s pacientem na pokročilé úrovni, včetně plánování autoterapie, vedení komunikace a edukace pacienta o cílech a postupech terapie.
Klinické uvažování a rozhodovací proces studenta:
- prohlubuje schopnost klinického uvažování, aktivně zapojuje diferenciální diagnostiku do interpretace nálezů;
- analyzuje efekt terapie a upravuje krátkodobý i dlouhodobý plán na základě objektivních i subjektivních parametrů;
- dokáže vysvětlit svůj postup, volbu technik a terapeutické cíle jak supervizorovi, tak pacientovi.
Očekávaná role supervizora:
- stimuluje studenta ke kritickému myšlení, rozvoji diferenciální rozvahy a samostatnému rozhodování;
- hodnotí kvalitu komplexního klinického uvažování, integraci různých vyšetřovacích metod a adekvátní volbu terapeutických strategií.
Kontaktní osoby – Katedra fyzioterapie FTVS UK:
SOP garant: Mgr. Karolína Štumbauerová - karolina.stumbauerova@ftvs.cuni.cz
- garant je akademický pracovník zodpovědný za metodické vedení klinické praxe; zajišťuje instrukce k průběhu CWP, stanovuje požadovanou dokumentaci, schvaluje výběr klinického pracoviště, řeší organizační a odborné dotazy a organizuje závěrečné hodnocení v SIS.
SOP administrace: Sandra Kürstenová - sandra.kurstenova@ftvs.cuni.cz
- administrativní koordinátor poskytuje organizační a technickou podporu během praxe; zajišťuje práci s formuláři, zpracování dokumentů, administrativní komunikaci a správu informací týkajících klinických pracovišť.
1. ročník Bc. studia – Začínající klinická úroveň
Vyšetřovací dovednosti
Student:
provádí strukturované odebrání anamnézy a orientuje se ve zdravotnické dokumentaci (umí zdůvodnit význam jednotlivých položek),
provádí základní kineziologické vyšetření (stoj, chůze, svalová síla, funkční testy, rozsah pohybu, hypermobilita),
ve spolupráci se supervizorem formuluje
předběžný závěr vyšetření a hlavní funkční limit.
Terapeutické dovednosti
Student:
provádí mobilizace na lůžku, polohování, nácvik vertikalizace, pasivní a aktivní pohyby (včetně jednoduchých kondičních jednotek),
pod vedením supervizora volí terapeutický cíl,
aplikuje základní analytické postupy a elementární formy fyzikální terapie dle pokynu.
Role supervizora
vede studenta při závěrovém uvažování a stanovení cíle,
kontroluje technické provedení a bezpečnost,
vyžaduje stručnou reflexi efektu terapie.
2. ročník Bc. studia – Samostatná klinická práce pod dohledem
Vyšetřovací a klinicko-logické dovednosti
Student:
pracuje samostatně se zdravotnickou dokumentací, identifikuje klíčové informace a správně zapisuje,
komunikuje s členy zdravotnického týmu,
provádí komplexní vyšetření pacienta, identifikuje funkční poruchy a stanovuje terapeutické cíle na základě vlastního závěru,
provádí diagnostiku a terapii funkčních poruch včetně vyšetření kloubní vůle.
Terapeutické postupy
Student:
aplikuje funkční a kondiční trénink, respirační fyzioterapii, MET, facilitační/inhibiční techniky, techniky měkkých tkání a RM,
provádí mobilizace periferních kloubů a páteře (dle semestru).
Role supervizora
kontroluje správnost zápisu a orientaci v dokumentaci,
hodnotí kvalitu závěru, volbu terapeutických cílů a organizaci jednotky,
sleduje adekvátnost a bezpečnost provedených technik,
vyžaduje jasné shrnutí efektu terapie a vytvoření instruktáže/autoterapie.
1. ročník NMgr. studia – Pokročilá (pre-profesionální) úroveň
Komplexní klinická práce
Student:
uplatňuje veškeré základní vyšetřovací a terapeutické postupy samostatně a na pokročilé úrovni,
plánuje autoterapii a efektivně komunikuje i edukuje pacienta.
Klinické uvažování a rozhodování
Student:
zapojuje diferenciální diagnostiku a prohlubuje klinické uvažování,
analyzuje efekt terapie a modifikuje krátkodobý i dlouhodobý plán,
jasně vysvětluje volbu postupů a terapeutických cílů.
Role supervizora
stimuluje kritické myšlení a samostatné rozhodování,
hodnotí kvalitu klinického uvažování, integraci vyšetřovacích metod a volbu terapeutických strategií.